Abstract:
بازی وارسازی به عنوان ابزاری امیدوارکننده و اثربخش برای تغییر مثبت رفتار به منظور افزایش عملکرد
کارکنان توجه دانشگاهیان و صاحب نظران را به خود جلب کرده است. از این رو، هدف پژوهش حاضر
بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر بازی وارسازی بر عملکرد کارکنان در شرکت گاز یزد است. این پژوهش
براساس الگوواره اثبات گرایانه، هدف کاربردی و براساس روش پژوهش شبه آزمایشی بوده که از نوع
پیش آزمون و پس آزمون با یک گروه است. جامعه آماری این پژوهش کارکنان شرکت گاز یزد به تعداد
120 نفر هستند. نمونه آماری 95 نفر است که به صورت تصادفی انتخاب شده اند و اطلاعات به دست
آمده از آنان مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته شده است. ابزار گردآوری داده، پرسش نامه استاندارد 17
گوی های برگرفته از مدل کاندری ( 2005 ) است. روایی محتوایی این پرسش نامه با نظر متخصصین
بررسی و تایید شده و هم چنین، پایایی به وسیله آلفای کرونباخ آزمون شده و با توجه به این که آلفای
0 است مورد تایید قرار می گیرد. نتایج نشان می دهد که آموزش با استفاده از بازی / به دست آمده 89
عملکرد کارکنان نسبت به آموزش بدون بازی را افزایش داده و تفاوت بین پیش آزمون و پس آزمون
معنادار بوده است. به عبارت دیگر، بازی وارسازی باعث افزایش عملکرد کارکنان در شرکت گاز یزد شده
است.
Machine summary:
ســازمانی کــه دانــش و مهــارتهــای خــود را افــزایش ندهــد و از آنهــا در ارتقــاء عملکــرد اســتفاده نکنــد، نمــی توانــد هــیچ کــدام از منــابع خــود را بــه شــیوه مناســب 1- Van der Lubbe et al 2- Kataoka, Morikawa & Takahashi 3- Alefari, Barahona & Salonitis توســعه دهــد (چنــگ و همکــاران ١، ٢٠٢٠).
محمــودی و همکــاران (١٣٩٩) در پژوهشــی بــا عنــوان شناســایی راهکارهـای اجـرا و بهبـود آمـوزش کارکنـان بـا اسـتفاده از رویکـرد بـازیوارسـازی، بازیوارسازی را به معنـای اسـتفاده از اندیشـه هـای بـازیگونـه در مبـاحثی کـه ماهیـت بـازی ندارنـد، معرفـی کـردهانـد و بیـان کـردهانـد کـه بـازیوارسـازی تـأثیر معنـاداری روی فرآینـد آمــوزش کارکنــان دارد و بــرای ســازمانهــا بســیار کمــک کننــده اســت .
بارتلــت و کانــگ ٤ (٢٠٠٤) بیــان 1- Budría 2- Shin, Li, Byun & Nam 3- Sharma et al 4- Bartlett & Kang کردهاند که شرکت هایی کـه تصـور عادلانـه ای نسـبت بـه دسترسـی بـه برنامـه هـای آموزشـی در بین کارکنان ایجـاد کـردهانـد؛ احتمـال بـیش تـری دارد کـه تعـداد بـیش تـری از کارکنـان متعهــد بــه ســازمان شــوند.
1- Ahmad & Bakar 2- Tam & Lim 3- Pinto, Nunes & Sousa 4- Taşdemir 5- Rusu, Avasilcăi & Huţu 6- Hoffmann & Thommes عملکرد کارکنان نتیجه کار یـک شـخص در انجـام وظـایفی اسـت کـه بـه وی محـول شـده و چگونه کارمنـد در سـازمان مشـارکت مـیکنـد (ولـور، سـولیخاه، فیدیالـه و لسـتاری ١، ٢٠٢٠: ٤٤).
آن هـا نقطـه میـانی 1- Wolor, Solikhah, Fidhyallah & Lestari 2- Roberts & David 3- Audenaert, Decramer & George 4- Safina & Bikchantaeva 5- Ortaköy & Özsürünç بــین ابتکــارات بهبــود و عوامــل اصــلی/ تغییــرات عملکــرد هســتند.