Abstract:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی مولفه های رهبری آموزشی برمبنای آموزههای دین اسلام انجام پذیرفت . این پژوهش از لحاظ هدف، بنیادی و از حیث روش جمع آوری داده ها، جزء پژوهشهای کیفی بود. جامعه آماری پژوهش، خبرگان دین اسلام بودند که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند، تعداد 30 نفر به عنوان حجم نمونه کیفی انتخاب شدند. گردآوری داده ها با روش اسنادی (اطلاعات از طریق مراجعه به قرآن، نهج البلاغه، رساله حقوق امام سجاد(ع) واصول کافی جمع آوری شده است ) انجام پذیرفت. روایی و پایایی ابزار مورد سنجش قرار گرفت و تایید شد. تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده، به روش فراترکیب و بااستفاده از نرم افزار MAXQDA انجام شد. نتایج نشان داد از میان 112 شاخص ، سه بعد و دوازده مؤلفه در تدوین مدل رهبری آموزشی برمبنای آموزههای دین اسلام نقش دارند که عبارتند از: بعد دینمداری: مولفه های دینداری واستمداد الهی؛ بعد تعادل نفس: مولفه های تادیب نفس، عجب شکنی و کرامتافزایی؛ بعد روابط کار: مولفه های هدایت سازمانی، مسئولیتپذیری، اعتمادسازی، تالیف قلوب، تحمل و مدارا، مشارکت، و عدالت محوری.
The aim of this study was to identify the components of an educational leader based on the doctrines of Islam, using a qualitative approach and documentary method. In order to achieve this goal, first, information has been collected through documentary methods by referring to the Qur'an, Nahj al-Balaghah, The Treatise on the Rights of Imam Sajjad (Peace be upon him), Al-Kafi, The Scale of Wisdom, and other valuable Shia sources. . Then, in order to validate the information and data collected by documentary method, the statistical population of Islamic experts in the seminary and the university was selected, and sampling was continued purposefully until the data reached theoretical saturation. Finally 30 experts were interviewed. The research tool was in-depth semi-structured interviews that are considered to have good validity and reliability. The collected data were analyzed by meta-synthesis method. The results showed that there are five components for an educational leader based on the doctrines of Islam, which are religiosity, divine help, self-discipline, humility and dignity-enhancment
Machine summary:
نبايد گروهي از شما گروه ديگر را مسخره کند پرهيز از تمسخر حکمت ١١٣ وخويشاوندي چون فروتني نيست تواضع داشتن موسسه اهل پيامبر(ص ): سرور قوم ، خدمتگزار آنهاست خدمت به بيت همکاران موسسه اهل امام علي (ع ): سرور، کسي است که هزينه [مردم ]را به دوش کشد و آنان را بي دريغ ياري ياري همکاران بيت رساند ميزان الحکمۀ امام علي (ع ): جوانمرد کسي است که بدي را با نيکي پاسخ دهد پاسخ دادن بدي ص ٣٦٥ با نيکي نتيجه گيري در پژوهش حاضر به اين نکته اشاره شد که مهم ترين و اصليترين منبعي که رهبران آموزشي ميتوانند از آن استفاده کنند، آموزه هاي دين اسلام مي باشد که پيامدهاي رفتاري و کاري خوبي را براي آنان به ارمغان مي آورد.