Abstract:
مقدمه: یکی از عوامل خانوادگی که روان شناسان در شکل گیری مشکلات رفتاری نوجوانان به آن اهمیت می دهند، تعارض والدین با نوجوانان می باشد.
هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش مؤلفه های نظریه انتخاب بر کاهش تعارضات والد- فرزندی دختران مقطع متوسطه بود.
روش: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه آزمایشی با طرح آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش دانش آموزان دختر مقطع متوسطه ناحیه ۱ شهر سنندج بودند. نمونه هایی این تحقیق به روش در دسترس در دو گروه تجربی و کنترل به صورت تصادفی گمارده شدند. این گروه ها هرکدام از ۲۰ نفر تشکیل شده بود (۲۰ نفر گروه تجربی و ۲۰ نفر گروه کنترل). برای گردآوری داده ها از پرسشنامه تعارضات والد- فرزندی موری اشتراوس (۱۹۷۹) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل یافته ها از آزمون تحلیل واریانس استفاده شد.
یافته ها: یافته ها نشان داد آموزش نظریه انتخاب به طور معناداری بر افزایش استدلال و کاهش پرخاشگری اثربخش است (۰/۰۵>P). اما اثر معناداری بر کاهش خشونت ندارد (۰/۰۵P).
نتیجه گیری: براساس یافته های این پژوهش، نتایج این تحقیق می تواند در مراکز روانشناسی و مشاوره برای ارتقاء و بهبود ارتباط والدین و فرزندان مورد استفاده قرار گیرد.
Introduction: Choice theory focuses on the relationships between parents and children and the conflicts between them, and it is a consequence of the growth of the reality of treatment.
Aim: The purpose of this study was to determine the effectiveness of the education of the components of choice theory on reducing parent-child conflict in secondary school students.
Methods: The present study was a semi-experimental study with a pre and posttest with control group. The statistical population of this study consisted of secondary school female students of region 1 of Sanandaj city in the academic year of 2017-2018. Samples of this study were randomly assigned to experimental and control groups. The data were collected using a parent-child conflict questionnaire and ANOVA was used to analyze the findings.
Results: The results showed that the training of choice theory significantly increased the reasoning and decreased effective aggression (P
Conclusion: Based on the findings of this research, the results of this research can be used in psychiatric and counseling centers to promote and improve the communication between parents and children.