Abstract:
در دنیای امروز جاذبههای مقاصد گردشگری به دلیل فرایند جهانیشدن و تاکید بر عناصر ملموس و فیزیکی، بخصوص در مقاصد شهری بیشتر شبیه هم شدهاند و این امر باعث شده است تا امروزه توسعه مقاصد گردشگری شهرهای اسلامی و هدف نهایی آن یعنی متمایزسازی مقاصد به فرایندی دشوار و کم اثر تبدیل شود. همچنین به نظر میرسد به دلیل ماهیت اصیل و ریشه دار میراث و فرهنگعامه در شهرهای اسلامی، تاکید بر جایگاه جاذبههای ناملموس این شهرها میتواند به توسعه هرچه بیشتر گردشگری اسلامی آنان کمک نماید. بر این اساس، هدف این پژوهش بررسی تاثیر جاذبههای ناملموس بر توسعه گردشگری شهرهای اسلامی است. در این راستا پس از مطالعه مبانی نظری و پیشینه تحقیق، سازهها و مدل مفهومی تحقیق طراحی گردید. این پژوهش توصیفی و از نوع پیمایشی بوده و از روش نمونهگیری در دسترس استفاده نموده است. حجم نمونه مورد بررسی 384 نفر از گردشگران ورودی به شهر تبریز بودند. حداقل حجم نمونه لازم برای تکمیل پرسشنامههای این پژوهش ۳۸۴ نفر در نظر گرفتهشد. برای تحلیل دادهها و آزمون فرضیههای پژوهش از مدلسازی معادلات ساختاری با نرمافزار Smart PLS استفادهشده است. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که جاذبههای ناملموس گردشگری تاثیر معنی داری بر توسعه گردشگری شهرهای اسلامی دارند. همچنین این یافتهها حاکی از آن بود که جاذبههای ناملموس گردشگری تاثیر معنی داری نیز بر ابعاد توسعه گردشگری شهرهای اسلامی شامل ارزش و فواید ادراک شده، حمایت و مشارکت و پایداری توسعه دارد.
In today's world, attractions for tourist destinations have become more similar to each other due to the globalization process and focus on tangible and physical elements, particularly in urban destinations. Therefore, developing tourism destinations of Islamic cities and its ultimate goal- i.e. differentiating destinations- has now a day become a difficult and low-impact process. In addition, it also seems that focus on the situation of intangible attractions of these cities can help to develop their Islamic tourism due to the original nature and locational root of heritage and folklore in Islamic cities. The purpose of the research was to study the impacts of intangible attraction on the development of tourism in Islamic cities. In this regard, constructs and conceptual framework of the research were designed after studying theoretical foundations and research background. The research type was descriptive-survey research in which convenience-sampling method was used. The sample size was 384 citizens of arrival tourists to Tabriz City. 384 person were considered for the minimum sample size required to complete questionnaires. Structural equation modeling was used to analyze data and test hypotheses through Smart PLS software. Findings showed that tourism intangible attractions significantly affect the development of tourism in Islamic cities. In addition, findings indicated that tourism intangible attractions significantly affect the dimensions of developing tourism in Islamic cities including perceived value and benefits, support and participation, and sustainable development.