Abstract:
زمینه و هدف: یکی از مقولههای مهم در تربیت سرمایه انسانی و حفظ توانمندی سازمانها، جانشین پروری بوده و یکی از روشهای جانشین پروری توجه به طراحی مشاغل سازمان بر مبنای شاخصهایی است که بتواند جانشین پروری را در سازمان محقق نماید. هدف از این تحقیق بررسی ابعاد و مولفهها و شاخصهای جانشین پروری با رویکرد طراحی مشاغل در یکی از شرکتهای بزرگ ایرانی میباشد. روش شناسی تحقیق: این تحقیق از نوع کیفی-کمی بوده و به روش اکتشافی انجام شده، جامعه آماری تحقیق در بخش مطالعه کیفی، خبرگان مرتبط با موضوع و در بخش کمی، تعدادی از خبرگان و مدیران شرکت ارتباطات سیار بوده است. یافتههای تحقیق: طراحی مشاغل با رویکرد جانشین پروری نیازمند یک فرآیند شناسایی مشاغل کلیدی و همچنین کارکنان مستعد و سپس اجرای آن در شرکت و در نهایت ارزیابی و سنجش میزان موفقیت در اجرای آن از طریق ابزارهای مخصوص میباشد. نتیجهگیری: در شرکت ارتباطات سیار به دلیل تخصصی بودن مشاغل و تکیه بر منابع انسانی و فنی به صورت همزمان، فرآیند طراحی مشاغل باید به گونهای انجام پذیرد که به صورت سیستمی بتوان جانشین پروری را در سطح شرکت و در مشاغل کلیدی انجام داد به نحوی که سلیقه مدیران و صلاحدید آنها کمترین تاثیر را بر اصل فرآیند داشته و در هر زمان شایستگیهای افراد آنها را در مقام جانشین برای مشاغل کلیدی قرار دهد.
Background and Aim: One of the important categories in training human capital and maintaining the capability of organizations is succession breeding and one of the methods of succession planning is to design the organization's jobs based on indicators that can achieve succession in the organization. Research methodology: This research is a qualitative-quantitative type and has been done by exploratory method. The statistical population of the research in the qualitative study section was related experts and in the quantitative section was a number of experts and managers of the mobile communication company. Findings: This study showed the dimensions, components and indicators of job design in the mobile communication company and finally a model that can put job design in the path of succession and purposefulness was extracted and it was found that job design with an approach Succession planning requires a process of identifying key jobs as well as talented employees and then implementing it in the company and finally evaluating and measuring the success rate in implementing it through special tools.Conclusion: In the mobile communication company, due to the specialization of jobs and reliance on human and technical resources at the same time, the job design process should be done in such a way that successive breeding can be done systemically at the company level and in key jobs.