Abstract:
پژوهش حاضر با هدف ارزیابی کیفیت تربیت زیباییشناسانه دانشجویان معماری در مراکز آموزش عالی استان گیلان و تبیین اهمیت آن در شکلگیری گرایشات و سلیقه زیباییشناختی آنها، در سال تحصیلی ۹۸-۹۹ صورت پذیرفت. روش پژوهش با توجه به ماهیت آن در شمار تحقیقات توصیفی- تحلیلی و در طیف مطالعات ارزشیابی قرار میگیرد. به منظور جمعآوری دادهها، از دو نوع پرسشنامه تدوین شده مبتنی بر الگوی استخراج شده از بخش کیفی پژوهش، در طیف لیکرت و پرسشنامه تصویری بهره گرفته شد. به منظور آزمون روایی پرسشنامه از روش روایی محتوا استفاده شد. برای سنجش پایایی پرسشنامه، از ضریب آلفای کرونباخ و برای محاسبه آن از نسخه ۲۱ نرم افزار SPSS ، در دو مرحله بهره گرفته شد، که به ترتیب معادل ۸۹/۰ و ۹۲/۰ بهدست آمد. نتایج پژوهش نشان داد، دانشجویان هر دو مقطع کارشناسی و کارشناسی-ارشد در جریان آموزش، از دانش زیباییشناسانه بالاتری نسبت به بینش و توانش زیباییشناسانه برخوردار شدهاند؛ به گونهایکه در دوره کارشناسی، نمرات کسب شده در حوزه دانش ۳۹/۳، در حوزه بینش ۱۲/۳ و در حوزه توانش ۸۶/۲ برآورد شد. در دوره کارشناسی ارشد نیز، نمرات کسب شده در حوزه های مذکور به ترتیب معادل ۵۷/۳، ۱۸/۳ و ۹۸/۲ بهدست آمد. این امر در گرایش محسوس سلیقه زیباییشناختی دانشجویان به زیبایی فرمال نیز نمود یافت. به عبارتی بر اساس یافتهها، گرایش یکجانبه جریان آموزشی به سمت بنیان آموزش در این عرصه، در حال تربیت معمارانی تک قطبی در دیدگاه زیباییشناسانه است.
The aim of this study is to evaluate the quality of aesthetic education of architecture students in Guilan's universities and explain its importance in shaping the aesthetic tendencies and tastes of students in the academic year of 2019-20. Due to its nature, the present research method is descriptive-analytical and in the scope of evaluation studies. In order to collect data, two types of questionnaires based on the model extracted from the qualitative part of the research, in the Likert scale and the visual questionnaire were used. The validity of the questionnaire was assessed by content validity method. The reliability of the questionnaire was assessed by Cronbach's alpha coefficient and to calculate it the 21.0 version of SPSS was used in two stages; which were 0.89 and 0.92 respectively. The results showed that, students in both levels of education have a higher level of aesthetic knowledge compared to aesthetic wisdom and competence in universities. Such a way that in the undergraduate course, the scores obtained in the field of knowledge were 3.39, in the field of wisdom were 3.12 and in the field of competence were 2.86. In the master's degree, the scores obtained in the mentioned fields were 3.57, 3.18 and 2.98, respectively. This was reflected in the significant tendency of their aesthetic manner to formal beauty. In other words, based on results, the one-sided tendency of the educational process towards the foundation of education in this field has led to the training of one-dimensional architects in an aesthetic perspective