Abstract:
همانگونه که از سوسور به بعد بر جای مانده است می دانیم که در دو سطح معنایی و واجی تفاوت بین واحدهای گوناگون می باشد که آن ها را در ارتباط با یکدیگر تعریف می کند، از این رو معنا اساسا ً از منظر او جنبه سلبی و افتراقی دارد. همین نگاه سلبی و افتراقی در خصوص سوژه و هویت او نیز صدق می کند، به این معنا که سوژه نیز برای داشتن هویتی مشخص به «دیگری»، که متفاوت از اوست، نیاز دارد. بر همین اساس، اریک لاندوفسکی نشانه شناس اجتماعی فرانسه، الگوی سبک زندگی خود را ارائه می دهد که بر اساس چهار سبک زندگی متفاوت در ارتباط با یک گروه مرکزی مرجع ِ هنجارمند و متعارف شکل می گیرد: این چهار سبک عبارتند از: سبک زندگی اسنوب، سبک زندگی خرس، سبک زندگی آفتاب پرست و سبک زندگی داندی. مقاله ی حاضر ضمن تشریح و تحلیل موشکافانه ی الگوی سبک زندگی لاندوفسکی، بر آن است که سبک رفتاری و نظام سلیقه و میل مارسل، شخصیت اصلی و راوی اثر سترگ مارسل پروست یعنی در جستجوی زمان از دست رفته را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد و نشان دهد چگونه این شخصیت از سبک زندگی «انسان این جهانی ِ» هنجار و متعارف، به سبک زندگی «خرس» (انسان جنگلی)، و از سبک زندگی «خرس» به سبک زندگی« انسان نابغه» گذر می کند.
Based by Saussure, it is known that the meaning has a differential and privative aspect . Also this fact applies about the subject and his identity, it means that for having a distinct identity the subject needs an (other) who is different of himself.Based on this fundamental debate Eric Landowski, the french social semiotician, offers the model that studies the contact of the groups: the «dominated other» and the «dominant reference», he calls these behaviors and contacts the «lifestyle». In this way he defines four lifestyles of bear, snob, dandy and chameleon.This paper describes and analysis scrupulously the two final models and tries to analyze the system of taste and desire of Marcel, the main character and the narrator of Marcel Proust's masterpiece (In the search of the lost time) and shows the way that this character passes from the lifestyle of «mundane man», to the «bear» lifestyle (jungle man) and his passage to the lifestyle of the «genius man».
Machine summary:
تجزيه و تحليل تحول سبک زندگي مارسل ، راوي قهرمان در جستجوي زمان از دست رفته بر اساس الگوي سبک زندگي اريک لاندوفسکي مرتضي بابک معين دانشيار دانشگاه آزاد اسلامي، تهران مرکز (تاريخ دريافت : ٩٨/٠٦/٣٠، تاريخ تصويب : ٩٨/١١/١٣، تاريخ چاپ : زمستان ١٤٠٠) چکيده همانگونه که از سوسور به بعد بر جاي مانده است مي دانيم که در دو سطح معنايي و واجي تفاوت بين واحدهاي گوناگون مي باشد که آن ها را در ارتباط با يکديگر تعريف مي کند، از اين رو معنا اساسا از منظر او جنبه سلبي و افتراقي دارد.
در ايران نيز مرتضي بابک معين در دو اثر خود يعني معنا به مثابه تجربه زيسته (١٣٩٤) و ابعاد گمشده معنا در نشانه شناسي روايي کلاسيک ، نظام معنايي تطبيق يا رقص در تعامل (١٣٩٦)، __________________________________________________________________________ ١ A la recherche du temps perdu ٢ Présences de l’autre ٣ Passions sans nom ٤ Pour une sémiotique du gout ٥او در اين نوشته دو سبک ديگر، يعني سبک زندگي سگ و گربه را نيز به سبک هاي قبلي اضافه مي نمايد.
مي توان چهار سبک زندگي متفاوت در ارتباط با وضعيت مرکزي گروه مرجع هنجارمند را به شکل بينا تعريفي از هم تشخيص داد ( لاندوفسکي، ١٩٩٧: ٥٥) - سبک زندگي اسنوب ١ - سبک زندگي داندي ٢ - سبک زندگي خرس ٣- سبک زندگي آفتاب پرست 4 در مدل زير مي توان اين سبک هاي متفاوت را که هر يک مبتني بر يک ويژگي متمايز کننده است مورد نظر قرار داد: لاندوفسکي سير حرکت اين سبک هاي زندگي به نسبت گروه مرکزي را اينچنين نمايش مي دهد.