Abstract:
چکیده
مقدمه: اختلال یادگیری ویژه از شایعترین اختلالات عصبیتحولی است. در حوزه پژوهشهای کیفی، پژوهشهای محدودی در راستای تجارب زیسته این گروه از دانشآموزان وجود دارد. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی تجربیات زیسته دانشآموزان با اختلال یادگیری ویژه از بافت تحصیلی آنان انجام گرفت.
روش: پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای کیفی و مبتنی بر رویکرد پدیدارشناسی است. جامعه پژوهش دانشآموزان دختر دارای اختلال یادگیری ویژه در تبریز بودند که به روش نمونهگیری هدفمند آزمودنیها انتخاب شدند. اطلاعات با استفاده از مصاحبههای نیمه ساختاریافته و از 14 دانشآموز دارای ملاکهای ورود به پژوهش گردآوری شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش پدیدار شناسی اسمیت استفاده شد که طی آن 3 مضمون اصلی و 19 مضمون فرعی از دادهها استخراج گردید.
یافتهها: براساس نتایج حاصل از تحلیل دادهها مضامین اصلی و فرعی این پژوهش عبارت هستند از پاسخهای هیجانی (استرس، تنش، خشم، احساس حقارت، احساس تنهایی، خستگی هیجانی، نگرانی و خودسرزنشگری)، پاسخهای روانی-تحصیلی (عدم استقلال در انجام تکالیف، بیارزش جلوه دادن درس و تحصیل، پنهانکاری تحصیلی، پرخاشگری، درماندگی آموخته، ترس از امتحان، عزت نفس پایین و اعتماد به نفس پایین) و پاسخهای اجتماعی (خجالت کشیدن، احساس طرد شدن از جانب همسالان و معلمان و انزوا).
نتیجهگیری: نتایج حاصل از این پژوهش راهگشای تحقیقات بیشتر در حوزه مداخلات مربوط به اختلال یادگیری ویژه خواهد بود. زیرا یافتههای حاصل، طراحی و ارزیابی اثربخشی روشهای درمانی را میطلبد که بتواند ابعاد مختلف مشکلات این گروه از دانشآموزان را پوشش دهد.
Background and Purpose: Specific learning disability are one of the groups with a high prevalence rate, which is of particular educational and research importance. In the field of qualitative researches, these are limited researches toward lived experiences of this group students. So the aim of current study was to study the challenged faced by students with learning disability.
Method: The design of this research was a qualitative with phenomenological study. The population of the research includes 14 students with specific learning disabilities. In the same light, by purposive sampling semi-structure interview toward by students with learning disabilities in city of Tabriz was applied until saturation.
Results: Data analysis by Smit Method and recognition of the main and subsidiary themes revealed that concerns faced by students in ordered way includes emotional responses (stress, worry, tension, anger, humiliation, feeling of soleness, emotional exhausted, self-criticism) and psycho-academic response (depends in doing homworks, discrediting the education, aggressive, learned helplessness, test anxiety, low self-esteem and low self- confidence( and social responses (embarrassment, feeling of rejection by peers and teachers, seclusion).
Conclusions: Implications of this study are discussed. The research results could be helpful for further studies regarding specific learning disabilities as the obtained results require develop and evaluating the effectiveness of treatment methods which could cover different dimensions of problems experienced by the students.