Abstract:
واژه «اهل» یکی از پر کاربردترین واژههایی است که با مشتقات آن بیش از 125 بار با ترکیب اضافی در قرآن به کار رفته است. وسعت کاربرد این واژه در قرآن کریم، و ترکیب آن با سایر واژگان و مفاهیم قرآنی، نشان از جایگاه خاص این کلمه و ضرورت بررسی موضوع دارد. یکی از ترکیبهای مهم، ترکیب واژه ی «اهل» با واژهی «کتاب» است. این پژوهش با روش توصیفی و تحلیل محتوا می کوشد تا ابعاد مختلف این مفهوم را از منظر قرآن بیان کند. منظور از اهل کتاب، کسانی هستند که کتاب آسمانی برای آنان تعلق یافته است. ما در این نوشتار میکوشیم با روش توصیفی مفهوم لغوی و اصطلاحی واژه «اهل»، و همچنین «اهل کتاب»، را در آیه ی وحدت مورد بحث و بررسی قرار دهیم؛ تا با تأمل بر ابعاد مختلف واژهی «اهل»، و شناخت حوزه های معناشناسی آن را تبیین کرده، به مفهوم وحیانی موضوع اهل کتاب، کاربردهای قرآنی و مصادیق آن، در قرآن کریم بپردازیم. شایان ذکر است که با توجه به آیه 64 آل عمران، خداوند از مسلمانان اتّحاد و همبستگی با اهل کتاب را می خواهد.
The word "Ahl" is one of the most widely used words in Quran; along with its derivatives, it has been used more than 125 times. This breadth of use of this word in the Holy Quran and its combination with other words and Quranic concepts indicates the special place of the word and the need to study its semantics. One of the important combinations of the word "Ahl" is its combination with the word "Kitab". Ahl al-Kitab, ot the People of the Book, are those to whom the scripture belongs. In this article, we try to discuss the lexical and idiomatic meaning of "Ahl" and "Ahl al-Kitab" in the verse of unity using a descriptive method to explain them by reflecting on different dimensions of the word "Ahl" and understanding its semantic domains and to deal with the revelatory concept of the subject of Ahl al-Kitab, its Quranic uses, and its examples in the Holy Qur'an. It is noteworthy that according to verse 64 of Al-Imran, God wants Muslims to unite and show solidarity with the People of the Book.
Machine summary:
ما در این نوشتار میکوشیم با روش توصیفی مفهوم لغوی و اصطلاحی واژه «اهل »، و همچنین «اهل کتاب »، را در آیه ی وحدت مورد بحث و بررسی قرار دهیم ؛ تا با تأمل بر ابعاد مختلف واژه ی «اهل »، و شناخت حوزه های معناشناسی آن را تبیین کرده ، به مفهوم وحیانی موضوع اهل کتاب ، کاربردهای قرآنی و مصادیق آن ، در قرآن کریم بپردازیم .
برخی از مفسران و علمای تفسیر صابئان و مجوس را نیز اهل کتاب دانسته اند که نظر علما در این مورد متفاوت است ؛ اما آنچه مسلم است این است که در بیشتر آیات قرآن از یهود و نصاری با عنوان اهل کتاب یاد شده که علاوه بر«اهل الکتاب »، از تعابیر دیگری چون : «الذین اوتوالکتاب » در سوره بقره آیات (١٠١، ١٤٤، ١٤٥)، سوره آل عمران در آیه (٩).
٣ـ مصادیق اهل کتاب ، با توجه به آیات قرآن ، یهود و نصاری هستند که کتاب های تورات و انجیل ، کتاب های آسمانی شان بوده است ، اما برخی از مفسران ، از مجوس و صابئین نیز که در آیه ١٧ سوره حج ، آمده است ، به عنوان اهل کتاب یاد کرده اند.