Abstract:
پژوهش حاضر بر حسب هدف از نوع کاربردی و اکتشافی و هدف اصلی از انجام این تحقیق طراحی مدل دانشگاه ارزشبنیان در وزارت علوم کشور میباشد. همچنین از لحاظ نحوه گردآوری دادهها، از نوع پژوهش آمیخته میباشد. جامعه آماری تحقیق در بخش کیفی، شامل خبرگان، صاحب نظران، متخصصان و مطلعین کلیدی در خصوص دانشگاه ارزشبنیان به تعداد 46 نفر هستند. و نیز در بخش کمی، شامل کارکنان، مدیران و معاونان (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) است که تعداد آنها 3856 نفر میباشد که بر مبنای فرمول کوکران تعداد 350 نفر به عنوان نمونه تعیین گردید. برای جمع آوری دادهها در این پژوهش از روش ترکیبی استفاده شد که شامل مصاحبه نیمه ساختاریافته به همراه پرسشنامه باز و نیز پرسشنامه بسته است. دادههای جمعآوری شده از راه روشهای کیفی (تحلیل تم) و روشهای اماری و نیز تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت که نتایج تحقیق نشان داد ارزشهای شکلدهنده مدل دانشگاه ارزشبنیان در سه سطح فردی، سازمانی و اجتماعی قابل تقسیم هستند. در سطح فردی مولفههای دانشگاه ارزش بنیان شامل علم و اگاهی، روحیه سیتزهجویی، حسن خلق، خلاقیت، علاقه به کار، ایمان، بصیرت، اعتماد به نفس و سعه صدر است. در سطح سازمانی مولفههای دانشگاه ارزش بنیان شامل نوع دوستی، احترام به شایستگی افراد، قانون مداری و مشورت میباشد؛ در نهایت در سطح اجتماعی مولفههای دانشگاه ارزشبنیان شامل مسئولیتپذیری، مثبت اندیشی در جامعه، همدل بودن، عجین شدن با اجتماع و اخلاق اجتماعی است.
The main purpose of this research is to design a university-valued university model in higher education in the country. The present research is based on the purpose of the applied and exploratory type. Also, in terms of data collection, this type of research is mixed. The statistical population of the research in the qualitative section consists of experts, experts, experts and key figures about the University of Worth to the number of 46 people. And also in the quantitative section, includes the staff, directors and deputies of higher education of the country (Ministry of Science, Research and Technology), whose number is 3856 people, based on the Cochran formula, 350 individuals were selected as samples. To collect data in this study, a combination method was used including semi-structured interview with open questionnaire and closed questionnaire. Collected data was analyzed through qualitative methods (theme analysis) and statistical methods as well as structural equation modeling technique. The results of this study showed that the values of the model of University of Science and Technology are divided into three levels: individual, organizational and social At the individual level, the components of the university are based on the value of the foundation, including science and awareness, the spirit of citation, virtuosity, creativity, interest in work, faith, insight, self-esteem, and happiness. At the organizational level, the components of the University's core values include altruism, respect for the competence of individuals, law and order, and consultation; finally, at the social level, the components of the University of Values include responsibility, positive thinking in society, sympathetic, social engagement, and social ethics.