Abstract:
پذیرش دانشجویان بین المللی یکی از مهم ترین مؤلفه های بین المللی سازی آموزش عالی است. به رغم در اقلیت بودن جمعیت دانشجویان بین المللی، به دلیل آثار و پیامدهای تحصیل این دانشجویان بر نظام های آموزشی کشورهای مختلف، رضایت آنها از کیفیت خدمات دانشگاهی حایز اهمیت است. با وجود اهمیت این موضوع، در پژوهش های پیشین کمتر به آن توجه شده است. تحقیق حاضر با هدف بررسی کیفیت خدمات دانشگاهی از منظر دانشجویان خارجی مشغول به تحصیل در دانشگاه شهید بهشتی انجام شد. روش تحقیق توصیفی- پیمایشی و جامعه آماری پژوهش شامل تمام 221 نفر دانشجویان خارجی در دانشگاه شهید بهشتی بود. حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 140 نفر تعیین شد که با در نظر گرفتن ضریب افت، تعداد 150 پرسشنامه بر اساس روش نمونه گیری تصادفی ساده بین آنها توزیع و تعداد 126 پرسشنامه پاسخ داده شد. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بود که شش بعد از کیفیت خدمات ارائه شده در دانشگاه شامل خدمات آموزشی و پژوهشی، خدمات کتابخانه ای و رسانه ای، خدمات اداری، خدمات رفاهی، کیفیت فضای کالبدی و فیزیکی و خدمات اجتماعی و فرهنگی در دو سطح انتظارات و واقعیت ها آزمون شد. برای سنجش روایی پرسشنامه از آرای متخصصان و خبرگان دانشگاهی استفاده و پایایی پرسشنامه با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ در سطح انتظارات 96/0 و در سطح واقعیت ها 96/0 برآورد شد. یافته ها نشان داد که بین وضعیت انتظارات و واقعیت ها از کیفیت خدمات ارائه شده شکاف وجود دارد (001/0 = p) که بیشترین میانگین نمره شکاف منفی به بعد کیفیت خدمات اداری (45/1-) و کمترین نمره به بعد کیفیت خدمات آموزشی و پژوهشی (73/0-) مربوط می شد.
One of the important components of the internationalization of higher education is recruiting international students. Despite the small number of international students and due the effects and consequences of their education on the educational systems of different countries, their satisfaction with the quality of university services is important. Given the importance of this issue, few studies have focused on the evaluation of the quality of university services from the point of view of international students in Iran. Therefore, the purpose of this descriptive survey study was to evaluate the quality of university services from the point of view of international students studying at Shahid Beheshti University. The statistical population was all 221 international students studying at Shahid Beheshti University. sample size was determined 140 via Krejci & Morgan table. Based on simple random sampling method and Considering the drop coefficient, 150 questionnaires were distributed among students and 126 questionnaires were collected. The instrument was a researcher-made questionnaire. It included 6 components of the quality of university services including educational-research services, library, and media services, administrative services, welfare services, physical spaces, social and cultural services. These 6 components were measured in expectations and real existing levels. To assess the validity of the questionnaire, the opinions of academic experts was used and the reliability of the questionnaire was estimated at 0.96 at the expectations and 0.96 at the existing levels, using the Cronbach's alpha test. Findings indicated that there is a gap between the expectations and reality (p=0.001). Most gaps between expectations and reality included the quality of administrative services (-1.45) and the quality of educational and research services (-0.73).
Machine summary:
علمي - پژوهشي ارزيابي کيفيت خدمات دانشگاه هاي ايراني از ديدگاه دانشجويان بين المللي ؛ 4 مورد مطالعه دانشگاه شهيد بهشتي اباصلت خراساني ٥، مريم پناهي ٦* و رضا قنبري ٧ چکيده پذيرش دانشجويان بين المللي يکي از مهم ترين مؤلفه هاي بين المللي سازي آموزش عالي است .
يافته هاي پژوهش آنها نشان داد که کيفيت خدمات ارائه شده در تمام ابعاد مدل سروکوال کمتر از انتظارات دانشجويان و بيشترين شکاف در بعد همدلي بوده است .
Hi EduQual : Higher Education Quality (٢٠١٤ ,Yousapronpaiboon) پژوهشي با عنوان «سروکوال : اندازه گيري کيفيت خدمات آموزش عالي در تايلند» انجام داد.
سموعي و همکاران (٢٠١٣ ,Tavakoli &Samouei, Zamani, Loghmani, Naseri ) پژوهشي در زمينه نيازها و مشکلات دانشجويان خارجي دانشگاه علوم پزشکي اصفهان انجام دادند که شش حوزه آموزش ، روانشناسي ، ارتباطات ، خانواده ، اقتصاد و فرهنگي اجتماعي را شامل مي شد.
نتايج پژوهش نشان داد که ادراک دانشجويان بين المللي درباره وضعيت موجود کيفيت خدمات پايين تر از سطح انتظارات آنان است .
Bozbay et al) در دانشگاه هاي ترکيه درباره رضايت دانشجويان بين المللي از کيفيت خدمات با استفاده از پرسشنامه سروکوال در بعد نارضايتي از «خدمات اداري و ارتباط با کارکنان » به دليل مشکلات زباني و مهارت هاي ارتباطي کارکنان با نتايج اين پژوهش «همسو» است .
نتايج پژوهش گيلوند و مراقي (٢٠١٩ ,Maraghi &Gilavand ) نشان داد که هر پنج مؤلفه کيفيت خدمات سنجش شده در پرسشنامه سروکوال کمتر از ميزان مطلوب و مورد انتظار دانشجويان بين المللي دانشگاه هاي علوم پزشکي در ايران بوده است که با نتايج اين پژوهش ناهمسو است .