Abstract:
ابنسینا موضوع نفس و مباحث آن را سرلوحة پیگیریهای فلسفی خود قرار داده و تبیینهای فلسفی او در این مباحث به شیوهای است که متفکران پس از او نتوانند بدون توجه به نظریات وی مسائل و مباحث نفس را بررسی کنند. یکی از موضوعهای که در این میدان به تفصیل به آن پرداخته قوای باطنی نفس است. یکی از قوای باطنی قوة واهمه است که وی از پیشتازان طرح این قوه در میان قواست. وی درکتابهایش مانند شفا و اشارات به آن پرداخته و کارکرد آن برای نفس و جایگاه آن را مشخص کرده است. نگارنده در این مقاله به جستاری در نظریات وی پرداخته وکارایی و ویژگیهای آن را بررسی کرده و به نتایجی در دیدگاه وی در احکام این قوه و قوای نازل آن رسیده و احکام واهمه در انسان و حیوان و مرز جدایی و تمایز فراوردههای آنرا در حیوانات و انسان تحلیل نموده است و داوری منطقی ابنسینا در محصولات این قوه، دروغ و باطل بودن بسیاری از احکام آن را در انسان مورد توجه قرارداده و ملاک داوریهای مختلف احکام این قوه را در سخنان ابنسینا آشکار کرده است.
Avicenna put the soul and its related issues at the forefront of his philosophical pursuits, and explained them in such a way that the later thinker could not ignore his views in their study of the topic. In his studies, he has dealt with the issues related to internal faculties of the soul in detail. One of these issues that he has introduced is the estimative faculty. He is considered as a pioneer in introducing this faculty among the other soul internal faculties. He has dealt with this faculty, its function for the soul, and its position in his works like Al Shifa and Al Isharat. The present study aimed to examine Avicenna’s views and evaluate their efficiency and characteristics. Based on the results of the study, conclusions are made about the principles of this faculty and its subordinated ones, and also distinctions are made between human beings and animals in terms of the faculty principles, their implications and products. Avicenna’s logical judgments in relation to the implications and the falsity and invalidity of a lot of judgment criteria among human beings are identified and the criteria sanctioned by Avicenna are revealed.
Machine summary:
ولی ابن سینا در مباحث قوای ادراکی باطنی نفس ، قوه ای به نام واهمه مطرح میکند و درکتاب های معروفش مانند شفا و اشارات از فرآورده های این قؤە ادراکی برای نفوس حیوانی و انسانی مباحث مفصلی به میان میآورد و نقش ویژه های در صدور افعال حیوانی (اعم از انسانی) برای این قوه قائل میشود .
در اشارات هم که آخرین کتاب جامع فلسفی اوست گرچه در مراتب ادراک انسان از قؤە وهم نام نمیبرد ولی به قوای نفسانی که میرسد این قوه را مشترک بین انسان و حیوانات قرار داده و قوه ای جسمانی معرفی میکند که با حلول در جسم ، از طریق جسم و ماده ادراک میشود.
نفس است که حکم میکند و به نظر ابن سینا فرایند حکم از قؤە واهمه آغاز میشود که حکمیجزئی است و اگر بخواهد نفس حکم کلی نماید باید به عقل متوسل شود، این بحث پیشرفت چشمگیری در تفکر اسلامیداشته و یکی از مبانی معرفتی حکمای معاصر مانند علامه طباطبایی را تشکیل میدهد که حس خطا نمیکند چون حکم ندارد(طباطبایی، ص ٢٠٠).
به نظر ابن سینا قؤە واهمه مشترک بین انسان و حیوان است و نفس حیوان و انسان در افعال حیوانی که مشترک بین آنهاست با تکیه براین قوه حکم صادر میکند.
A Study of Estimative Faculty from Avicenna’s Perspective Gholamhossein Emadzadeh Abstract Avicenna put the soul and its related issues at the forefront of his philosophical pursuits, and explained them in such a way that the later thinker could not ignore his views in their study of the topic.