Abstract:
هدف کلی پژوهش حاضر تعیین تاثیر دسترسی به خدمات و درک کیفیت خدمات بر ارزش درک شده، رضایت و وفاداری در مراکز ورزشی بود. تحقیق حاضر از نوع توصیفی- همبستگی و مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری و از لحاظ هدف نیز کاربردی بود. دادههای این تحقیق به صورت میدانی و از طریق پرسشنامه گردآوری شد. جامعۀ آماری این تحقیق را تمام افراد شرکت کننده در برنامههای ورزشی مراکز ورزشی شهرداری تهران در مناطق 22 گانۀ شهر تهران تشکیل دادند. نمونۀ آماری این تحقیق 377 نفر و به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شد. در این تحقیق از پرسشنامۀ کیفیت ادراک شدۀ الکساندریس و همکاران (2004)، دسترسی به خدمات چانگ و همکاران (2012)، ارزش ادراک شده زیتمال (1988)، رضایتمندی کرونین (2000) و وفاداری زیتمال و همکاران (1996) استفاده شد. نتایج نشان داد که درک کیفیت خدمات بر ارزش درک شده (28/0=β، 28/2= t) در مراکز ورزشی تاثیر مثبت معناداری دارد. همچنین، تاثیر دسترسی به خدمات بر ارزش درک شده (58/0=β، 72/4= t) در مراکز ورزشی مثبت معنادار بود. علاوه بر این، نتایج نشان داد که ارزش درک شده بر رضایت مشتریان (74/0=β، 38/13= t) رضایتمندی بر وفاداری مشتریان (80/0=β، 74/16= t) در مراکز ورزشی تاثیر مثبت معناداری دارد. کلید واژهها: دسترسی به خدمات، درک کیفیت خدمات، ارزش درک شده، رضایت، وفاداری، مراکز ورزشی
AbstractThe overall purpose of this study was to determine the impact of access to services and perception of service quality on perceived value, satisfaction and loyalty in sport centers. The present study was descriptive-correlational based on structural equation modeling and applied in terms of purpose. The data of this study were collected through field survey and questionnaire. The statistical population of this study consisted of all participants in sport programs of Tehran municipality sport centers in 22 districts of Tehran. The statistical sample of this study was 377 people selected by cluster sampling. The research used the perceived quality questionnaire of Alexandris et al. (2004), access to services by Chang et al. (2012), perceived value of zitmall (1988), cronin satisfaction (2000), and loyalty of Zeitmal et al. (1996). The results showed that perception of service quality had a significant positive effect on perceived value (β = 0.28, t = 2.28) in sports centers. In addition, the effect of access to services on perceived value (β = 0.58, t = 4.72) in sports centers was positive. In addition, the results showed that perceived value on customer satisfaction (β = 0.74, t = 13.38), satisfaction on customer loyalty (β = 0.80, t = 16.74) had a significant positive effect on sports center has it.