Abstract:
تداوم و بقای حکومت ها، با چالش ظهور آسیب ها مواجه است. یکی از مشکلات، عارض شدن آسیب از ناحیه مردم است. آسیب های نشات گرفته از امت در حکومت های الهی، جنبه های متعددی دارد که جنبه تعامل آنان با رهبر از اهمیت فراوانی برخوردار است که شناخت آن ها ضروری است. مقاله موجود با طرح این سؤال که آسیب های تداوم جنبش های دینی در حوزه تعامل امت با امام از منظر قرآن چیست؟(مساله) با رویکرد امت به مثابه انسان، در مقام تحلیل امت به سه لایه وجودی بینش، گرایش و کنش برآمده و با عرضه سؤال به قرآن و بهره گیری از شیوه استنطاقی در تفسیر موضوعی(روش)، پاسخ را از قرآن جویا شده است.در لایه دانشی-بینشی، آسیب هایی چون فقدان معرفت به جایگاه امام، فقدان معرفت به ویژگی های امام و فقدان معرفت به اهداف امام، مشاهده می شود؛ در لایه گرایشی، آسیب هایی چون حب دنیا در مقابل حب امام، حب به دشمنان امام، بغض به دوستان امام و بی اعتمادی به امام(وعده ها و تدابیر) دیده می شود؛ در لایه کنشی نیز آسیب هایی چون قداست شکنی از رهبر دینی، استقامت نکردن در راه رهبر دینی، نافرمانی از رهبر دینی ....ملاحظه می شود.(یافته ها)
The perpetuity and continuance of governments is challenged by the emergence of harm. One of the problems is the injury from the people. The harms originating from the ummah in the divine governments have several aspects, the aspect of their interaction with the leader is of great importance, and it is necessary to know them. The present article raises the question of what are the harms of the continuation of religious movements in the field of interaction of the ummah with the Imam from the perspective of the Quraan? Presenting a question to the Quraan and using the interrogative method in thematic interpretation (method), the answer has been sought from the Quraan. The characteristics of the Imam and the lack of knowledge about the goals of the Imam are observed; In the tendency layer, harms such as the love of the life instead of the love of the Imam, love for the enemies of the Imam, hatred for the friends of the Imam and distrust of the Imam (promises and measures) are seen; In the Behavior layer, harms such as desecration of the religious leader, not enduring in the way of the religious leader, disobedience to the religious leader are observed.
Machine summary:
پیروزی انقلاب اسلامی ایران در عصر حاضر و وجود بیداری اسلامی در برخی کشــورهای دیگر که نویددهنده پیــروزی تعدادی از آنها (نهضت های دینــی ) در ایام پیش رو هســت ، اهمیت آسیب شناسی تداومشــان را دوچندان می کند که مبنای آن مبتنی بر اصل علیت اســت ؛ در اصل علیت ، وابستگی معلول در ایجاد و بقا به علت مشاهده می شود؛ با این توضیح که برای پیدایش حکومت دینی سه علت متصور است (مردم، رهبری و قانون) که تا پایدار باشند حکومت هــم پایدار می ماند و با کنار رفتن و آســیب هرکدام از آنهــا، ارکان حکومت به لرزه درمی آید.
هست که به دلیل محدودیت های نوشتاری، تنها به پاســخ این سؤال پرداخته می شود که آســیب های تداوم جنبش های دینی در حوزه تعامل امت (مردم) با امام (رهبر دینی )، از منظر قرآن کریم چه هست ؟ دلیل مراجعه به قرآن این اســت که انقلاب اســلامی ایران و جنبش های مدنظر، با شــعار و محوریت دین اسلام به پیروزی رسیده و معتبرترین منبع برای یافتن آسیب ها، همین کتاب مقدس هســت که خداوند متعال آن را از هر گزندی حفظ نموده است .
(حجر/ ۹) جنبش های ذکرشده در قرآن کریم که با محوریت انبیای الهی انجام پذیرفته و به پیروزی رســیده (یعنی رابطه امام و امت را شکل داده است )، بارزترین ، برجسته ترین و قابل اعتمادترین الگو درزمینه ء آسیب شناسی تداوم حکومت دینی محسوب می شوند و برای نیل به هدف، با به کارگیری روش تفسیر موضوعی از نوع استنطاقی ، به سراغ قرآن رفته و با عرضه سؤال به آن و تحلیل و بررسی آیات مربوطه پاسخ را جویا می شــویم .