Abstract:
پژوهش پیش رو بنا دارد تا نسبت به ارائهی مدل تشکلیابی و رونق بازار خدمات فرهنگی اقدام نماید. این پژوهش از لحاظ روش توصیفی-پیمایشی و کمی میباشد؛ از نـظر هـدف، کاربردی است و ماهیتی اکتشافی دارد. جامعهی آماری این پژوهش، مصرفکنندگان خدمات فرهنگی از میان افراد 15 تا 60 سال اعم از زن و مرد مراجعهکننده به مراکز فرهنگی منطقه شش شهر تهران در مقطع زمانی سال 1398 بوده است. انتخاب مشارکتکنندگان به شیوهی هدفمند به تعداد 288 نفر صورت پذیرفته است؛ همچنین در انجام فرایند دلفی، روش نمونهگیری قضاوتی برای انتخاب خبرگان مورد استفاده قرار گرفته است. روایی محتوا از نوع صوری و از نوع همگرا با تایید عاملی است. فرض اهم پژوهش عبارت است از «رفتار مصرفکنندهی بازار خدمات فرهنگی بر تشکلیابی و رونق این بازار تاثیر و رابطه معناداری دارد»، ابعاد تمایل مصرف-کننده عبارتاند از: اجتماعی– فرهنگی، خدمات فرهنگی، روانشناختی، فضای فرهنگی، اقتصادی و مهارتی – فنی. براساس نتایج بهدست آمده، فرضیههای پژوهش در سطح اطمینان 95% تایید شده است.
Abstract The present study aims to provide the model of organization and prosperity of the cultural services market. This research, in terms of method is descriptive-survey and quantitative; in terms of purpose, it is practical and has an exploratory nature. The statistical population of this study was the consumers of cultural services among people aged 15 to 60 years, both men and women who referred to cultural centers in the sixth district of Tehran in the period of 1398. Participants were selected using targeted sampling method 288 people; Also, in performing the delphi process, the judgmental sampling method has been used to select experts. Content validity is formal and convergent with factor validation. The most important hypothesis of the research is "consumer behavior of cultural services market has a significant effect on the organization and prosperity of this market", the dimensions of consumer desire are: socio-cultural, cultural services, psychological, Cultural atmosphere, economic and skill-technical. Based on the obtained results, the research hypotheses have been confirmed at 95% confidence level.