Abstract:
زمینه و هدف: طراحی مدلی برای شناسایی و اولویتبندی ویژگیهای مدیران پیشکنش، بهمنظور تشخیص آنها از مدیران غیر پیشکنش و تصمیمگیری درباره قرار دادن این نوع از مدیران در شغلهای مهم و حساس، برای همه سازمانها از اهمیت ویژهای برخوردار است. هدف این پژوهش، ارایه مدلی برای شناسایی و اولویتبندی ویژگیهای مدیران پیشکنش در نیروی انتظامی است.
روش: این پژوهش، از نظر هدف، توسعهای است. از نظر ماهیت پژوهش، توصیفی و از نوع پیمایشی و از نظر زمانی، مقطعی است. برای گردآوری دادهها از ابزار پرسشنامه بسته استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مدیران و معاونان نیروی انتظامی استان گیلان است و دادههای تحقیق با روش تصادفی خوشهای از 132 نفر گردآوری شد. روایی پرسشنامه از طریق مصاحبه با خبرگان دانشگاهی و حرفهای بررسی و تأیید شد و همچنین از روایی سازه نیز بهره گرفته شد. ضریب آلفای کرونباخ کل پرسشنامه برابر با 84/0 و حاکی از پایابودن پرسشنامه پژوهش است. تجزیه و تحلیل دادهها از طریق تحلیل عاملی تأییدی مرتبه اول و مرتبه دوم با کمک نرمافزار لیزرل انجام شد.
یافتهها: یافتههای حاصل از تحلیل عاملی مرتبه اول، همه شاخصهای در نظر گرفته شده برای مؤلفهها را مورد تأیید قرار میدهد و نتایج تحلیل عاملی مرتبه دوم نیز نشان میدهد که بین دانش، توانایی و مهارت با ویژگیهای مدیران پیشکنش ارتباط معناداری بهشدت 79/0 وجود دارد (25/6(t). همچنین شخصیت پیشکنش با ویژگیهای مدیران پیشکنش ارتباط معناداری بهشدت 97/0 دارد (46/6(t ) و انگیزش درونی نیز با ویژگیهای مدیران پیشکنش ارتباط معناداری بهشدت 77/0 دارد (99/6=t).
نتایج: در این پژوهش، شخصیت پیشکنش، انگیزش درونی، دانش، مهارت و توانایی به همراه 29 شاخص، بهعنوان ویژگیهای مدیران پیشکنش شناسایی شدند. شاخصهای شناسایی شده برای شخصیت پیشکنش عبارتاند از برونگرایی، وجدان، داشتن ذهن باز، حیطه کنترل درونی، ریسکپذیری، قاطعیت، مشورتجویی، بردباری، برخورداری از نظم، انتقادپذیری، مثبتاندیشی، انعطافپذیری، توکلگرایی، خوشبینی، وظیفهشناسی و عملگرایی. شاخصهای انگیزش درونی نیز شامل انگیزه پیشرفت، خودشکوفایی، خودکارآمدی و علاقه به شغل است. همچنین برخورداری از دانش شغلی و محیطی، مهارتهای سازمانی و ارتباطی، هوشمندی، هوش عاطفی و توانایی تصویرسازی ذهنی بهعنوان شاخصهای دانش، مهارت و توانایی شناخته شدند.
Machine summary:
مؤلفه ها و شاخص هاي مربوط به ويژگي هاي مديران پيش کنش مؤلفه ها شاخص ها منابع برخورداري از دانش محيطي (زمينه اي ) آنسورس و پارکر، ٢٠٠٣: ١٨٠ برخورداري از دانش شغلي آنسورس و پارکر، ٢٠٠٣: ١٨٠ دانش توانايي تصويرسازي ذهني آنسورس و پارکر، ٢٠٠٣: ١٨٠ مهارت و هوش عاطفي (توانايي کنترل احساسات ) نهج البلاغه ، نامه ٥٠ توانايي مهارت هاي ارتباطي آبراهام ، کارنز، شاو و منا، ٢٠٠١: ٨٤٥ مهارت هاي سازماني آبراهام ، کارنز، شاو و منا، ٢٠٠١: ٨٤٥ هوشمندي عمومي و خردمندي قرآن کريم ؛ نهج البلاغه ، نامه ٥٣؛ راوندي ، ١٣٩٣: ٣٨٦ برون گرايي کرانت ، ١٩٩٥: ٥٣٥؛ آنسورس و پارکر، ٢٠٠٣: ١٨٠؛ وو و پارکر، ٢٠١١: ٦٨٠ وجدان کرانت ، ١٩٩٥: ٥٣٥؛ آنسورس و پارکر، ٢٠٠٣: ١٨٠؛ وو و پارکر، ٢٠١١: ٦٨٠ داشتن ذهن باز نسبت به تجربه کرانت ، ١٩٩٥: ٥٣٥؛ آنسورس و پارکر، ٢٠٠٣: ١٨٠؛ وو و پارکر، ٢٠١١: ٦٨٠ حيطه کنترل دروني کرانت ، ١٩٩٥: ٥٣٥؛ آنسورس و پارکر، ٢٠٠٣: ١٨٠؛ وو و پارکر، ٢٠١١: ٦٨٠ ريسک پذيري آبراهام ، کارنز، شاو و منا، ٢٠٠١؛ کارسون و بارکر و لانير١، ٢٠١٤: ٣٥٠ قاطعيت قرآن کريم ؛ نهج البلاغه ، نامه ٥٣؛ راوندي ، ١٣٨٣: ٣٨٤ توکل گرايي قرآن کريم ؛ نهج البلاغه ، نامه ٥٣ شخصيت بردباري قرآن کريم ؛ نهج البلاغه ، نامه ٥٣؛ راوندي ، ١٣٨٣: ٣٨٥ پيش کنش انتقادپذيري احمدي ، ١٣٩٤: ١٠٥ و شايانفر، پورشهابي و عزيزي ، ١٣٩٤: ٧ مشورت جويي قرآن کريم ؛ نهج البلاغه ، نامه ٥٣ مثبت انديشي نهج البلاغه ، نامه ٥٣ خوش بيني نهج البلاغه ، نامه ٥٣ داراي استقلال عمل و کنش مستقل سهرابي ، ١٣٨٧: ١٦٠ برخورداري از اخلاق پسنديده نهج البلاغه ، نامه ٢٧ انعطاف پذيري نهج البلاغه ، نامه ٢٧ برخورداري از نظم و انضباط سند چشم انداز ١٤٠٤؛ نهج البلاغه ، نامه ٥٣ عمل گرايي باتمن و کرانت ، ١٩٩٩: ٦٣ وظيفه شناسي نهج البلاغه ، نامه ٥٣ انگيزه پيشرفت کرانت ، ٢٠٠٠: ٤٥٠؛ باتمن و کرانت ، ١٩٩٣: ٦٣ احساس خودکارآمدي وو و پارکر، ٢٠١٣؛ آنسورس و پارکر، ٢٠٠٣: ١٨٠ انگيزش دروني انگيزه خودشکوفايي سهرابي ، ١٣٨٧: ١٦٠ علاقه به شغل و تمايل به انجام کار نهج البلاغه ، نامه ٤ منبع : (نگارندگان پژوهش ، ١٣٩٦) مدل مفهومي تحقيق نظريه هاي پيش کنشي براي بررسي و شناسايي ويژگي هاي افراد پيش کنش بر مطالعه عوامل فردي (تفاوت هاي فردي) تمرکز کرده اند (کرانت ، ٢٠٠٠: ٤٥٥ و کرانت ، ١٩٩٥: ٥٦٠).