Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش جو روانی- اجتماعی با خلاقیت هیجانی دانشآموزان پایة ششم منطقة گلبهار انجام شد. پژوهش حاضر از حیث هدف کاربردی و برحسب روش از نوع پیمایشی است. جامعة مورد مطالعه تمامی دانشآموزان دختر و پسر پایة ششم در مدارس دولتی و غیر دولتی، به تعداد 1676 نفر بودند که تعداد نمونة آماری با استفاده از جدول کرجسی و مورگان تعیین شده، و با روش نمونهگیری خوشهای و تصادفی انتخاب شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامة جو روانی - اجتماعی کلاس فریزر، گیدینگز و مکرویی (1995) و پرسشنامة خلاقیت هیجانی آوریل و توماس نولز (1991) بود. برای جمعآوری و تحلیل دادهها 286 پرسشنامه مورد استفاده و استناد قرار گرفت و با استفاده از نرمافزار تحلیل دادههای آماری SPSS تحلیلها انجام گرفت. یافتهها بیانکنندة وجود رابطة معناداری میان جو روانی- اجتماعی کلاس با خلاقیت هیجانی دانشآموزان است. از سوی دیگر، جو روانی- اجتماعی کلاس و خلاقیت هیجانی باتوجه به نوع مدرسه اعم از مدارس دولتی و غیر دولتی دارای تفاوت معناداری نمیباشد، اما با توجه به عامل جنسیت دارای تفاوت معناداری میباشندبنابراین، میتوان با تدابیری در راستای مدیریت کلاس و استفاده از نظرات و پیشنهادهای دانشآموزان جو روانی- اجتماعی مطلوبتری را برقرار و با استفاده از کارگاههای آموزشی و مشاوره، به دانشآموزان کمک کرد تا بتوانند با شناخت و آگاهی، هیجانات خود را تنظیم و خلاقیت هیجانی دانشآموزان بهبود یابد.
The purpose of this study is to investigate the potential role of the class psychosocial climate in the emotional creativity of sixth-grade students in Golbahar district, Iran. This is a practice- and survey-based research and the population studied in this study was all sixth grade male and female students in public and non-governmental schools, 1676 people. The number of statistical samples was determined using Karajsi and Morgan tables and selected by cluster and random sampling method. Using the class psychosocial climate questionnaire by Fraser, Giddings, and McRobbie (1995), and the emotional creativity questionnaire by April and Thomas Nowles (1991) to gather information. A total of 286 questionnaires were distributed and recorded. The research hypothesis was tested by using SPSS version 24.The results indicated a meaningful association of the class psychosocial climate with the students’ emotional creativity. Also no evidence of a significant link between the class psychosocial climate and emotional creativity was observed in public and private schools, but the sex difference in all factors showed significantly different values. Therefore, it is possible to establish a more desirable psychosocial climate by taking measures to manage the classroom and use the opinions and suggestions of the students. Also used workshops and counseling to help students regulate their emotions with knowledge and awareness and improve students' emotional creativity.
Machine summary:
در اين ميان ، ارتباط جنسيت با متغيرهاي گفته شده نابرابر است ، در حالي که زمان انجام تکاليف ، معدل ، محتواي دوره و انتظارات تحصيلي تأثير معناداري بر ادراک از جو رواني - اجتماعي دختران و پسران دارد؛ در مقابل ، عضويت در مدرسه و زمان تماشاي تلويزيون فقط بر ادراک دختران از محيط اثرگذار است ، و از جمله پژوهش ها در رابطه با خلاقيت هيجاني ميتوان بدين موارد اشاره کرد: پژوهش هاي اصغري و شريفي (١٣٩٦) در مطالعۀ خود به تحليل ارتباط و تمايز خلاقيت هيجاني و خلاقيت شناختي براساس عامل هايشان پرداختند.
بنابراين ، پژوهش حاضر با توجه به نقش بيبديل خلاقيت در بروز هيجانات و ترکيب و تغيير آن ها و در نتيجه عملکرد و رفتار آدمي و همچنين ، اثرگذاري مستقيم و غير مستقيم محيط و جو موجود، در جهت پاسخ به اين سؤالات که «آيا جو رواني- اجتماعي کلاس با خلاقيت هيجاني رابطۀ معناداري دارد ؟» و «آيا جنسيت و نوع مدرسه بر اين مؤلفه هاي اثرگذار است ؟» صورت گرفت .
299-328 4 Online ISSN: 2645-8098 The Study of the Effect of Management Excellence Program on Innovation with the Mediating Role of Agility and Organizational Learning (The Case: Rey Secondary Schools) Khosrow Nazari1, Roholah Golpour2, Ayat Karimi Baghmalek3, Seyed Rasool Hossaini4 1.
Assiatant Professor, Department of Educational Management, Farhangian University, Tehran, Iran (Received: September 14, 2020; Accepted: Nowember 8, 2020) Abstract The purpose of this study was to study the effect of management excellence program on innovation with the mediating role of agility and organizational learning in high schools in Rey. The research method was descriptive-correlation and analysis method was structural equation modeling.