Abstract:
چکیدهازمسائل بنیادین در تفسیر متون دینی بهویژه تفسیر قرآن، مسئله فهم است. تقریرهای گوناگونی در حوزه فهم بیانشده است. تعدادی از این تقریرها، مبتنی بر رویکرد مؤلف محوری است ، برخی متن محورند و شماری نیز مفسر محورند . مفسر محوری، جایگاه مفسر را فراتر از فهم کننده دانسته و تنها مفسر را در ساخت معنای متن دخیل میدانند.هدف این نوشتار تبیین آسیبهای مفسر محوری درمقوله فهم وتفسیر قرآن است. پژوهش حاضر به روش توصیفی تحلیلی رهاوردهای کاربست اندیشه مفسرمحوری درفهم قرآن را بررسی کرده و به بیان آسیبهای آن پرداخته است.یافتههای تحقیق بیانگر آن است که دیدگاه مفسرمحوری باعث آسیبهایی چون: نفی حقیقی بودن معنا، انکار حکایتگری آن، استقلال متن و نادیده گرفتن نقش مؤلف و عدم باور بر عینیت معنا است. چکیدهازمسائل بنیادین در تفسیر متون دینی بهویژه تفسیر قرآن، مسئله فهم است. تقریرهای گوناگونی در حوزه فهم بیانشده است. تعدادی از این تقریرها، مبتنی بر رویکرد مؤلف محوری است ، برخی متن محورند و شماری نیز مفسر محورند . مفسر محوری، جایگاه مفسر را فراتر از فهم کننده دانسته و تنها مفسر را در ساخت معنای متن دخیل میدانند.هدف این نوشتار تبیین آسیبهای مفسر محوری درمقوله فهم وتفسیر قرآن است.
AbstractOne of the fundamental issues in the interpretation of religious texts, especially the interpretation of the Qur'an, is the issue of understanding. Various interpretations have been made in the field of understanding. Some of these lectures are based on the author-centered approach, some are text-oriented and some are commentator-centered. The central commentator considers the position of the interpreter beyond the comprehensor and considers only the interpreter involved in constructing the meaning of the text. The purpose of this article is to explain the disadvantages of the central interpreter in the category of understanding and interpreting the Qur'an. The present study has descriptively-analytically examined the achievements of the use of interpreter-centered thought in understanding the Qur'an and expressed its disadvantages. Author and disbelief in the objectivity of meaning.AbstractOne of the fundamental issues in the interpretation of religious texts, especially the interpretation of the Qur'an, is the issue of understanding. Various interpretations have been made in the field of understanding. Some of these lectures are based on the author-centered approach, some are text-oriented and some are commentator-centered. The central commentator considers the position of the interpreter beyond the comprehensor and considers only the interpreter involved in constructing the meaning of the text. The purpose of this article is to explain the disadvantages of the central interpreter in the category of understanding and interpreting the Qur'an.
Machine summary:
براي نمونه ، در رويکرد اعتدالي (هرمنوتيک فلسفي) فهم متن در پي امتزاج افق ذهني مفسر و افق متن حاصل ميشود؛ اما در رويکرد افراطي (ساختارشکنان )، هيچ نقشي براي عناصر اصلي تفسير، يعني مؤلف و حتي متن قائل نيست و مفسر بر اساس سنت ها، آداب ورسوم و ذهنيت هاي خود، معناي متن را توليد ميکند، ازنظر مفسرمحوران افراطي زبان دوره سوم ديگر ساختاري متشکل از واحدهاي متقارن دال و مدلول نيست تا معنايي متعين وجود داشته شماره ۶ بهار و تابستان باشد، بلکه بايد متن را آغاز خواندن دانست و مؤلف را مخترعي که ديگر سودي ندارد، دانست ١۴٠٠ ١۴٠ که نتيجه آن ويران شدن دلالت معنايي و سويه کلام محوري متن است .
پديدار بودن معنا مفسرمحوران بر اين باورند که براي درک بيواسطه اشيا ميبايست بازگشتي به خود اشيا صورت گيرد اما همان طور که هايدگر در کتاب خود تصريح ميکند(هايدگر، ١٣٧٧، ص ٧٠) پديدارشناسي امکان دسترسي به حقيقت اشيا را ندارد بلکه فقط با ظهور آن ها سروکار دارد که اين ظهور به نحوي معنا نيز خوانده ميشود و مورد فهم قرار ميگيرد؛ به عبارت ديگر از نظر مفسر محوران ، مفسر موجودات را آن طور که در واقع و نفس الامر هستند درک نمي کند (هايدگر،١٣٨٥،ص ١٧٠) ،بلکه آنها را تنها به صورتي درک مي کنيم که بر ما ظاهر مي شوند از اين جهت ديگر حقيقت نفس الامري اشيا از دايره محاسبات خارج شده و همه تمرکز بر روي پديدارها معطوف مي شود.