Abstract:
حفظ حرمت بیت نبوت برای همگان حتی برای زنان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله واجب است، قرآن برای حفظ این بیت نیز تمام مساعی خود را بهکار برده است. از اینرو قرآن لغزش آنان را مضاعف و پاداش اطاعت آنان از خدا و رسولش را دو برابر در نظر میگیرد. بنابراین در پرتوی این آیات و مانند آنها میتوان به معنا و مراد از <و ازواجه امهاتهم> پی برد. به طور قطع میتوان ادعا کرد قرآن فضیلت و پاداشی برای زنان پیامبر خدا صلی الله علیه و آله از این نظر که همسر پیامبرند در نظر نگرفته و حسابی جداگانه برای آنان باز نکرده است بلکه معیار نجات، فضیلت و پاداش مضاعف را بر اساس خداخواهی و رسول او، آخرتخواهی، اطاعت و فرمانبرداری از خدا و رسول قرار داده است و نحوه برخورد ایمه اطهار علیهم السلام با زنان پیامبر صلی الله علیه و آله نیز مفسر این تعبیر است.
Preserving the sanctity of the house of prophecy is obligatory for everyone, even for the wives of the Holy Prophet (PBUH). The Qur’an has used all its efforts to preserve this house. Is considered equal. Therefore, in the light of these verses and the like, one can understand the meaning and meaning of “and the marriage of their mothers”. It can be argued with certainty that the Qur’an not only does not consider virtue and reward for the wives of the Prophet of God (pbuh) in that they are the wife of the Prophet and does not open a separate account for them; Rather, he has set the criterion of salvation, virtue and double reward on the basis of godliness, belief in the Hereafter, obedience to God and the Prophet, and the manner in which the Imams (AS) treat the wives of the Prophet is also interpreted by this interpretation