Abstract:
مسئلة تاثیر بر مخاطب یا ارتباطگیر یکی از اساسیترین مسائل در علم فرهنگ و ارتباطات است. ظهور اینترنت و، بالتبع، پیدایش شبکههای اجتماعی مجازی، با توجه به ماهیت تعاملی و چندسویة آن، ضمن آنکه اهمیت حوزۀ مخاطبشناسی را دوچندان کرده، سازوکار جذب مخاطب را بیشازپیش پیچیده کرده است. میدان رقابت ارتباطگران در شبکهها و پیامرسانهای اجتماعی آنچنان بالا گرفته که گزینههای فراوانی را بهعنوان حق انتخاب در اختیار ارتباطگیران گذاشته است. در این میان، جذب اولیۀ مخاطب در جهت تصمیم اولیة او به ملحقشدن به یک گروه یا کانال (جذب اولیۀ مخاطب) و تصمیم وی به استمرار عضویت (نگهداشت مخاطب) مقدمه و شرط لازم تاثیر بر مخاطب است. از طرف دیگر، مروری گذرا بر زیستبوم شبکههای اجتماعی نشان از ضعف جدی کانالهای فرهنگی و دینی در جذب و نگهداشت مخاطب دارد. مسئلة این پژوهش آن است که، با استناد به مطالعة کیفیت فعالیت و عملکرد کانالهای موفق فارسی در تلگرام، چه سیاستها و شیوههایی را میتوان برای جذب ارتباطگیران به کنشگران دینی و فرهنگی شبکههای اجتماعی پیشنهاد کرد. جهت پاسخگویی به این سوال، این پژوهش انجام مصاحبۀ نیمهساختیافته را با ارتباطگیران کانالهای موفق ایرانی منتخب در پیامرسان تلگرام در دستور کار قرار داده و، با پیادهسازی روش «تحلیل مضمون»، 22 پیشنهاد را بهعنوان سیاستها و شیوههای جذب مخاطب مطرح کرده است. از پربسامدترین پیشنهادها میتوان به اعتماد کاربران به کانال و پیامهای آن، مدیریت زمانی ارسال پیامها، تنوع در قالبهای انتشار پیام، تنوع و جامعیت در محتوای پیامها و رعایت ایجاز در محتوای ارسالی اشاره کرد.
The issue of impact on the audience or the communicatee is one of the most fundamental issues in the science of culture and communication. The emergence of internet and social media according to its interrelated and multi aspect nature, not only has the doubled importance of understanding of audience but also has complicated the process of attracting the audience. The contest for catching audience has reached to a level that there are numerous options for the audience to choose. the decision of audience for joining a group or channel (the initial attraction) and being determined to continue the participation (maintenance) are the essential terms of influencing the audience. However, a short review on the ecology of social media, revels the serious weakness of cultural and religious groups and channels for attracting and maintaining the audience. This research, by referring to the study of successful persian channels in telegram, seeks to find out which policies are recommended for cultural and religious actors in atracting audiences.To answer this question, the semi-structured interviews with the audience of successful telegram channels were conducted and by using thematic analysis method, twenty-two recommendations were presented as the policies of attracting audience. The most important and frequent suggestions are the trust of users in the channel and its messages, time management of sending messages, diversity in the forms of message dissemination, diversity and comprehensiveness in the content of messages and observance of brevity in the submitted content.
Machine summary:
مسئله اين پژوهش أن است که ، با استناد به مطالعه کيفيت فعاليت و عملکرد کانال هاي موفق فارسي در تلگرام ، چه سياست ها و شيوه هايي را مي توان براي جذب ارتباطگيران به کنشگران ديني و فرهنگي شبکه هاي اجتماعي پيشنهاد کرد.
جهت پاسخ گويي به اين سؤال ، اين پژوهش انجام مصاحبه نيمه ساخت يافته را با ارتباطگيران کانال هاي موفق ايراني منتخب در پيام رسان تلگرام در دستور کار قرار داده و، با پياده سازي روش «تحليل مضمون »، ۲۲ پيشنهاد را به عنوان سياست ها و شيوه هاي جذب مخاطب مطرح کرده است .
.. )، توليد محتواي خلاق و ايده پردازانه ، دست اول و توليدي بودن پيام ها، ۲ اتسعتافدال هدارزازرباسان صتبملييغمايتو،طرعنازي وسهرگنرجاکرنهنادي ،فوراهکننگش ي جسارميعع ه ب،ه پيام يا محتوا ۱۳ مسائل و نيازهاي روز مردم ، تنوع و جامعيت در محتواي پيام ها، تنوع در قالب هاي انتشار پيام ، مديريت زماني ارسال پيام ها، رعايت ايجاز در محتواي ارسالي ۳ تنوع پلتفرم در ارائه محتوا مجر ۱ توجه به سنين و علايق متفاوت ارتباطگيران ، توجه به نيازهاي ۴ارتباطگيران ، برندسازي کانال در نگاه افکار عمومي ، اعتماد کاربران ارتباطگير ۴ به کانال و پيام هاي أن ۵ ارتباط دوسويه و تعاملي با مخاطبان و دريافت بازخورد بازخورد ۱ يافته هاي پژوهش الگوي پايه ارتباطي الهامگرفته براي ترسيم مدل نهايي اين پژوهش الگوي ارتباطي پنج عنصري لاسول است .