Abstract:
در سالهای اخیر بازار لوکس با تغییرات ساختاری مهمی مانند ورود بخشهای جدید به بازار و استفاده از اینترنت به عنوان کانال فروش مواجه شده است. در این زمینه برندهای لوکس باید درک مصرفکنندگان جوان خود از ارزش اجتماعی را در حالی که با تغییرات زیست محیطی سازگار هستند، درک کنند. هدف از انجام پژوهش حاضر شناسایی ابعاد بازاریابی رسانههای اجتماعی در رفتار مصرفکنندگان کالاهای لوکس خودرو با رویکرد دیمتل میباشد. ابعاد بازاریابی رسانههای اجتماعی از پژوهش سالم و سالم (2021)، استخراج شده است. جامعه و نمونه آماری 25 نفر از اساتید دانشگاهی مسلط به مفاهیم بازاریابی رسانههای اجتماعی و رفتار مصرفکنندگان کالاهای لوکس است. پس از مرور دقیق مبانی نظری و پیشینه پژوهش ابعاد تحقیق در خصوص متغیرها شناسایی سپس با استفاده از تکنیک آزمایشگاه ارزیابی و تحلیل تصمیمگیری (دیمتل)، به بررسی میزان شدت ارتباطات میان ابعاد بازاریابی رسانههای اجتماعی پرداخته شد. نتایج نشان میدهدکه اعتمادسازی مردم و سرمایهگذاران بیشترین تاثیرگذارترین بعد و همگام ساختن تولیدکننده و مصرفکننده بیشترین تاثیرپذیری در رفتار مصرفکنندگان کالاهای لوکس خودرو با بازاریابی رسانهاجتماعی را دارد.
Machine summary:
هدف از انجام پژوهش حاضر شناسایی ابعاد بازاریابی رسانههای اجتماعی در رفتار مصرفکنندگان کالاهای لوکس خودرو با رویکرد دیمتل میباشد.
این بازار به شدت تحت تأثیر طیف گستردهای از متغیرهای بازاریابی قرار دارد و یکی از مهمترین آنها درک مشتریان از ارزش برندهای لوکس است.
مشاهدات رفتار مصرفکنندگان ایرانی نشان میدهد علاقه به مصرف برندهای لوکس در بخشهای مختلف بازار ایران، از جمله بازار خودرو محسوس است؛ برای مثال طی شش ماه اول سال 1400 میزان واردات نسبت به مدل مشابه سال قبل، با افزایش 80 درصدی مواجه شده است.
هدف از انجام پژوهش حاضر شناسایی ابعاد بازاریابی رسانههای اجتماعی در رفتار مصرفکنندگان کالاهای لوکس خودرو با استفاده از تکنیک دلفی و شناسایی میزان شدت اثرگذاری و اثر پذیری هریک از مؤلفهها میباشد.
در ادامه به بررسی مهمترین پژوهشهای صورت گرفته در حوزه بازاریابی رسانههای اجتماعی و رفتار مصرفکنندگان کالاهای لوکس پرداخته شده است.
این مطالعه به هدف بررسی اینکه چگونه کمیاب بودن محصول درک شده، رابطه نگرش و رفتار را در مورد محصولات لوکس پایدار تقویت میکند یا خیر، طراحی شده است.
هدف این مطالعه ارائه مدل ارزش ویژه برند تحت تأثیر فعالیتهای بازاریابی رسانههای اجتماعی بوده است.
دهدشتی و نائلی (1399)، به بررسی تأثیر تلاشهای بازاریابی در رسانههای اجتماعی بر ارزش ویژه مشتری در برندهای لوکس مورد مطالعه: برند درسا، پرداختند.
(رجوع شود به تصویر صفحه) شکل2- مدل مفهومی پژوهش 4- روششناسی تحقیق پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر نوع دادهها کمّی و از تکنیک آزمایشگاه ارزیابی و تحلیل تصمیمگیری (دیمتل) جهت بررسی شدت اثرگذاری و اثرپذیری میان ابعاد بازاریابی رسانههای اجتماعی استفاده شده است.