Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش مهارتهای ارتباطی و توانمندسازی شناختی در پیشبینی سازگاری اجتماعی معلمان ابتدایی شهر سقز با روش همبستگی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش کلیه معلمان شهر سقز در سال تحصیلی 99-98 بودند که تعداد آنها برابر با 850 نفر بوده و به شیوه نمونهگیری در دسترس تعداد 288 نفر بر اساس جدول مورگان بهعنوان نمونه انتخاب شدند. جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامههای توانمندسازی روانشناختی اسپریتزر، مهارتهای ارتباطی جرابک و سازگاری اجتماعی SAS پیکل و ویسمن استفاده شد. برای تجزیهو تحلیل دادهها از همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره استفاده شد. نتایج نشان داد که بین متغیرهای مهارتهای ارتباطی و توانمندسازی شناختی با سازگاری اجتماعی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. همچنین متغیرهای مهارتهای ارتباطی و توانمندسازی شناختی توان پیشبینی سازگاری اجتماعی را دارند.
The aim of this correlational study was to investigate the role of communication skills and cognitive empowerment in the predictability of social adjustment of primary school teachers in Saghez in the academic year of 2019-2020. The statistical population of this study consisted of all teachers in Saghez in the academic year of 2020-21(N=850). From among the population, 288 teachers were selected as the sample based on availability sampling method. To collect data, Spritzer’s Psychological Empowerment Questionnaire, Jarabak’s Communication Skills and SAS Pickel and Wiseman’s Social Adjustment Questionnaire were used. Descriptive statistics including mean, frequency percentage, standard deviation and inferential statistics including Pearson correlation and simple linear regression were used to analyze the data. The results showed that there is a positive and significant relationship between communication variables with social adjustment and cognitive empowerment with social adjustment. Communication skills and cognitive empowerment variables can also predict social adjustment.