Abstract:
گیلان از کهنترین سرزمینهایی است که فرازگاه تاریخ تشیع ایران و مأمنی برای گریزندگان از ستم خلفا بوده است. در گیلان امامزادگان زیادی وجود دارد؛ از مشهورترین این امامزادگان، حضرت سلطان سید جلالالدین اشرف(ع) میباشد. شهر آستانه اشرفیه به دلیل وجود این بقعه، پنجمین شهر مذهبی در سراسر کشور محسوب میشود. هدف این پژوهش معرفی بنای بقعه، توصیف و مطالعهی کتیبههای نوشتاری امامزاده حضرت سلطان سید جلالالدین اشرف(ع) به منظور شناسایی تفکرات مذهب شیعه است. در راستای دستیابی به این هدف، پرسشهای اصلی این پژوهش عبارتند از: ویژگیهی مضمونی، اجرایی و کاربردی کتیبههای بقعه امامزاده حضرت سلطان سید جلالالدین اشرف(ع) کدام است؟ کتیبههای نوشتاری منتسب به مذهب شیعه در بقعه امامزاده حضرت سلطان سید جلالالدین اشرف(ع) کداماند؟ روش تحقیق بر مبنای توصیفی- تحلیلی، گردآوری اطلاعات کتابخانهای و میدانی (ترکیبی) بوده است. جامعه آماری پژوهش آرایههای نوشتاری نمادین شیعی بقعه آقا سیدجلالالدین اشرف(ع)، روش نمونهگیری به شکل انتخابی و تعداد نمونه کلیه آرایههای نوشتاری این امامزاده و روش تجزیه و تحلیل دادهها کیفی میباشد. از نتایج حاصل از پژوهش حاضر میتوان دریافت که بعد از خط ثلث، خط نستعلیق بیشترین کاربرد را در بین کتیبههای شیعی داشتهاند و اما مضامین شیعی که از کتیبههای مذکور القا میشود، در رابطه با ولایت، شهدای کربلا، واقعه کربلا، اسامی الهی و ائمه و غیره میباشند که آنچه حائز اهمیت است روایات و احادیث کثیری است که در رابطه با ولایت امام علی(ع) مطرح و نگاشته شدهاند. کتیبههای بنای مذکور با مفهوم دعا، احادیث و غیره مضمونی عرفانی دارند. در این بین فراوانی کتیبههایی با مدح امیرالمونین و همچنین واقعهی کربلا نشان میدهد به مضامین شیعی در تزیینات آرایههای این بقعه توجه ویژهای شده است. از اینرو بقعه امامزاده حضرت سلطان سید جلالالدین اشرف(ع) به واسطهی آرایههای نوشتاری شیعی کاملاً جلوهای از یک بنای اسلامی با مذهب شیعه است.
Throughout history, they have used architecture to express their inner thoughts and human needs, and through this, they have been able to visualize intellectual and cultural themes, which, of course, have undergone various changes throughout history. In architecture, religion can be expressed in various forms. In this way, he can be a guide and friend of humanity in answering these issues. Decorations are one of the most prominent unifying elements in Islamic architecture; Which create value, harmony and efficiency in the architectural space. Based on the type of decorations, the goals of Islamic architecture can be understood. Undoubtedly, in Iranian-Islamic architecture, decorations are like the spirit that is blown into the body of the building, and artists have used religious concepts in decorating religious buildings. Due to their devotion to the family of the Prophet and the Imamate and their children, Muslim artists throughout history have created pure phenomena in architectural works, including sacred relics, and it is clear that they have used the sacred and divine arts on executive methods and brought them to the future. They have left. It is interesting to note that inscriptions play the most important role among other Islamic architectural decorations, which is quite evident in the tomb buildings. Gilan is one of the oldest lands that has been the epicenter of the history of Shiism in Iran and a refuge for those fleeing the oppression of the caliphs. There are many Imams in Gilan; One of the most famous of these Imams is Hazrat Sultan Seyyed Jalaluddin Ashraf (AS), who has been considered by Muslim artists throughout history. The city of Astana Ashrafieh is the fifth religious city in the country due to the existence of this tomb. The purpose of this study is to introduce the tomb, describe and study the written inscriptions of the Imamzadeh of Hazrat Sultan Seyyed Jalaluddin Ashraf (AS) in order to identify the thoughts of the Shiite religion. In order to achieve this goal, the main questions of this research are: What are the thematic, executive and practical features of the inscriptions on the tomb of Imamzadeh Hazrat Sultan Seyyed Jalaluddin Ashraf (AS)? What are the written inscriptions attributed to the Shiite religion in the tomb of Imamzadeh Hazrat Sultan Seyyed Jalaluddin Ashraf (AS)? The research method was descriptive-analytical based on collecting library and field information (combined). The statistical population of the study is the symbolic Shiite written arrays of the tomb of Agha Seyyed Jalaluddin Ashraf (AS), the sampling method is selective and the number of samples of all written arrays of this Imamzadeh and the data analysis method is qualitative. From the results of the present study, it can be seen that after the third line, the Nasta'liq script was the most used among the Shiite inscriptions, but the Shiite themes that are induced from the mentioned inscriptions are related to the province, the martyrs of Karbala, the event of Karbala, divine names and imams. Etc. What is important is the many narrations and hadiths that have been narrated and written in relation to the guardianship of Imam Ali (AS). The inscriptions of the mentioned building have a mystical theme with the concept of prayer, hadiths, etc. In the meantime, the abundance of inscriptions praising Amir al-Mu'minin as well as the event of Karbala shows that special attention has been paid to Shiite themes in the decorations of the arrays of this tomb. Therefore, the tomb of Imamzadeh Hazrat Sultan Seyyed Jalaluddin Ashraf (AS) is a complete manifestation of an Islamic building with Shiite religion due to Shiite written arrays.
Machine summary:
آرایههای نوشتاریِ نمادینِ شیعی در بقعه امامزاده سلطان سید جلالالدین اشرف(ع) آستانه اشرفیه سپیده نصرتی لیالمانی کارشناسارشد ارتباط تصویری، دانشکده هنر، دانشگاه شاهد، تهران، ایران عطیه یوزباشی ( دکترى پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه شاهد، تهران، ایران چکیده گیلان از کهنترین سرزمینهایی است که فرازگاه تاریخ تشیع ایران و مأمنی برای گریزندگان از ستم خلفا بوده است.
هدف این پژوهش معرفی بنای بقعه، توصیف و مطالعهی کتیبههای نوشتاری امامزاده حضرت سلطان سید جلالالدین اشرف(ع) به منظور شناسایی تفکرات مذهب شیعه است.
هدف این پژوهش معرفی بنای بقعه و توصیف و مطالعهی کتیبههای نوشتاری امامزاده حضرت سلطان سید جلالالدین اشرف(ع) به منظور شناسایی تفکرات مذهب شیعه است.
هدف این پژوهش معرفی بنای بقعه و توصیف و مطالعهی کتیبههای نوشتاری امامزاده حضرت سلطان سید جلالالدین اشرف(ع) به منظور شناسایی تفکرات مذهب شیعه است.
از اینرو برای خلق فضاهای قدسی و روحانی در بیشتر اماکن مذهبی از جمله بقعه سلطان سید جلالالدین اشرف(ع) از این دو خط بالاخص خط ثلث استفاده بسیار شده است.
کتیبههای منتسب به مذهب شیعه در بقعه امامزاده حضرت سلطان سید جلالالدین اشرف(ع) (طبق جامعه آماری که 60 کتیبه میباشد)، 17 عدد است.
از اینرو بقعه امامزاده حضرت سلطان سید جلالالدین اشرف(ع) به واسطهی آرایههای نوشتاری شیعی کاملاً جلوهای از یک بنای اسلامی با مذهب شیعه است.
از اینرو بقعه امامزاده حضرت سلطان سید جلالالدین اشرف(ع) به واسطهی آرایههای نوشتاری شیعی کاملاً جلوهای از یک بنای اسلامی با مذهب شیعه است.