Abstract:
سابقه و هدف: نظریهپردازان پرستاری دانش پرستاری را در چارچوب فلسفههای حاکم تعریف کردهاند. نظریههای پرستاری متعلق به دوران مدرنیسم بر اساس مبانی فلسفۀ مدرنیسم طراحی شده بود. با بیان انتقادات به پیامدهای منفی مدرنیسم، دانشمندان پرستاری تصمیم به گذر از مدرنیسم به پستمدرنیسم و پارادایم مراقبت نشئتگرفته از پستمدرنیسم گرفتند. اما بیان انتقادات زیاد به مبانی پستمدرنیسم موجب شد که به کارایی پارادایم مراقبت نیز تردید شود. مطالعۀ حاضر با هدف بررسی پیامدهای پارادایمهای بیومدیکال و مراقبت بر پرستاری و ارائۀ پارادایمی توحیدی و جایگزین انجام شده است.
روش کار: مطالعۀ حاضر از نوع کتابخانهای است. در این پژوهش به بررسی مقالات و کتب مختلف دربارۀ مهمترین فلسفه و پارادایمهای پرستاری در محدودۀ زمانی سالهای 1950 تا 2020 در پایگاههای اطلاعاتی داخلی و خارجی با رویکردی توصیفی-تحلیلی پرداخته شده است. مولفان مقاله تضاد منافعی گزارش نکردهاند.
یافتهها: تکبعدیانگاری و توجه صرف به علائم عینی از جمله انتقادات وارد بر مدرنیسم و پارادایم بیومدیکال است. همچنین نبود معیار متقن خوبی یا بدی، نقض قانون اجتماع نقیضین با بیان قبول چندحقیقتی در جهان و انکار قواعد کلی از جمله انتقادات وارد بر پستمدرنیسم و پارادایم مراقبت است. پارادایم اسلامی ضمن داشتن نقاط قوت دو پارادایم گذشته، نقاط ضعف آنها را ندارد.
نتیجهگیری: با توجه به لزوم ارائۀ پارادایم پرستاری مبتنی بر فلسفۀ حاکم بر هر جامعه، پارادایم اسلامی راهکاری جهت برونرفت از چالشهای ایجادشده با پارادایم فعلی در پرستاری پیشنهاد میگردد.
خلفیه البحث واهدافه: لقد قام منظروا التمریض، بتعریف علم التمریض ضمن سیاق الفلسفات السايده. وتم تصمیم نظریات علم التمریض الحدیث علی اساس مبادي فلسفه الحداثه. وبعد ما کثرت الانتقادات علی الاثار والنتايج السلبیه للحداثه، جاوز علماء التمریض مرحله الحداثه الی مابعد الحداثه واستخدام نموذج الرعایه المستقاه من ما بعد الحداثه. لکن اثیرت الشکوک ایضا حول فعالیه نموذج الرعایه وذلک بعد حدوث الکثیر من الانتقادات لاسس ما بعد الحداثه. تمت الدراسه الحالیه بغرض التحقیق فی اثار نموذج الطب الحیوی ورعایه التمریض وتقدیم نموذج توحیدی بدیل.
منهجیه البحث: لقد استخدم منهج المکتبه لهذه الدراسه. قام هذا البحث بدراسه المقالات والعدید من الکتب حول اهم نماذج التمریض فی الفتره الزمنیه مابین 1950 الی 2020 التی ذکرت فی القواعد المعلوماتیه الداخلیه والخارجیه مستخدما المنهج الوصفی والتحلیلی. لم یشر مولفی البحث الی التضارب فی المصالح.
المعطیات: من الانتقادات التی وردت عن الحداثه والنموذج الحیوی کانت النظره الاحادیه الجانب والاهتمام الصرف بالعلايم العینیه. کذلک عدم وجود معیار متقن للخیر او الشر وانتهاک قاعده اجتماع النقیضین مع الاعتراف بوجود تعدد الحقايق فی العالم وانکار القواعد العامه کانت من الانتقادات المطروحه علی مابعد الحداثه ونموج الرعایه. فالنموذج الاسلامی اضافه الی امتلاکه ایجابیات النموذجین السابقین فانه یخلو من نقاط ضعفهما.
الاستنتاج: نظرا لضروره تقدیم نموذج التمریض القايم علی الفلسفه السايده فی المجتمع، یقترح النموذج الاسلامی کطریقه للتخلص من التحدیات الموجوده بسبب النموذج الراهن فی التمریض.
Background and Objective: Nursing theorists have defined nursing knowledge within the framework of the governing philosophies. Nursing theories belonging to the modernist era were developed based on the principles of modernist philosophy. With criticisms about the negative consequences of modernism, nursing scientists decided to move from modernism to postmodernism and the care paradigm that originated from postmodernism. Expression of excessive criticism about the foundations of postmodernism shed doubt on the effectiveness of the care paradigm. The aim of this study was to investigate the consequences of the biomedical and care paradigm on nursing and provide an alternative and monotheistic paradigm. Methods: The present study is library-based. The books and articles related to the most important nursing philosophies and paradigms in the time range of 1950 to 2020 were searched on the national and international databases and examined using a descriptive analytical approach. The authors reported no conflict of interests. Results: One-dimensional view of and attention only to objective signs are among the criticisms of modernism and the biomedical paradigm, also, the lack of a solid standard of good or bad, the violation of the law of the community of contradictions by stating the acceptance of some truths in the world and the denial of general rules are among the criticisms of postmodernism and the care paradigm. The Islamic paradigm, while having the strengths of the last two paradigms, does not have their weaknesses. Conclusion: Given the need to present a nursing paradigm based on the prevailing philosophy of any society, the Islamic paradigm is proposed as a way out of the challenges created by the current paradigm in nursing.