Abstract:
هدف از پژوهش حاضر، واکاوی روایت تجارب زیستۀ دانشجو- معلمان از تعامل هویت حرفه ای و فلسفۀ تربیتی شخصی آنها در دوران دانشگاه است. در این راستا، رویکرد پژوهش، کیفی و ازنوع روایی است و هویت حرفه ای این قشر فرهنگی، متناسب با فلسفۀ تربیتی شخصی خود آنها بررسی شده است. ابزار گردآوری داده ها مشتمل بر سیاهۀ پرسش های بازپاسخ دانشجو- معلمان است و نمونه گیری را به صورت هدفمند و تا رسیدن به اصل اشباع نظری داده ها ادامه داده ایم. بدین منظور، خودزیستنگاری هفده نفر از دانشجو- معلمان دانشگاه فرهنگیان کرمان را ازمیان پنجاه دانشجو- معلم در سال تحصیلی 1394-1395 گرد آورده ایم. در مرحلۀ اجرای پژوهش، نوشته های روایی دانشجو- معلمان را بازبینی و چهارچوب گردآوری روایت ها را درقالب نوعی توالی تقویمی تدوین کرده ایم؛ از این روی، پرسشهایی درخصوص تجربه های قبل، حین و بعداز ورود به حرفۀ معلمی طراحی و درنهایت، یافته های این روایت پژوهی را با استفاده از الگوی کاترین کارتر (1993) تحلیل و تفسیر کرده ایم. نتایج به دست آمده از بررسی تعامل هویت حرفه ای با فلسفۀ تربیتی شخصی دانشجو- معلمان را میتوان درقالب چهار مقولۀ اصلی بدین شرح بیان کرد: نوع نگاه فرد به هویت حرفه ای خویش؛ نوع نگاه فرد به هویت حرفه ای خویش ازمنظر عملکرد حرفه ای دیگران؛ نوع نگاه دیگران به هویت حرفه ای فرد؛ نوع نگاه فلسفی فرد به زندگی و حرفۀ خود. نتایج این پژوهش، الهامبخش نوعی نگاه متفاوت دانشجو- معلمان به شغل و حرفۀ آیندۀ خود است تا از این طریق به شناختی ژرف تر دربارۀ هویت حرفه ای خویش دست یابند.
Professional identity is a kind of social identity which is formed in relation to others, practical learning and training, and professional experiences. Personal educational philosophy is a theoretical basis that encompasses all educational and training activities of student teachers from the beginning of their studies at the university and possibly before entering the university and forms their professional future and identity. Although student teachers may or may not be aware of this hidden and influential fact, such established personal educational philosophy has an impact on their future career. Therefore, the personal educational philosophy of the student teachers and the way they view the teaching profession constitute their professional identity. This study attempted to investigate the professional identity of student teachers with accordance to their personal educational philosophy using narrative research approach through the exploration of their lived experiences, inner circumstances and philosophy of life. In this regard, the autobiographies of seventeen student teachers of Farhangian University of Kerman on certain aspects of their personal educational philosophy have been investigated. The findings of this study indicated the influence of the following four factors and their interaction on the formation of professional identity of student teachers: a) the type of one's view of his/her own professional identity, b) the type of one's view of his/her professional identity based on the performance of others, c) the type of others' view of one's professional identity, and d) the type of one's philosophical view of his/her life and profession.