Abstract:
اهمیت تدریس و نقش زیربنایی آن در دستیابی به اهداف آموزشی و تاکید بر تدریس موثر به صورتی که بتواند دستیابی به اهداف دانشگاه را فراهم کند، مسلم و بدیهی است. بنابراین، در پژوهش حاضر شاخصهای تدریس اثربخش اساتید رشتة تربیتبدنی در دروس عملی شناسایی و از دیدگاه دانشجویان اولویتبندی گردید. جامعۀ آماری پژوهش شامل کلیۀ دانشجویان رشتۀ تربیتبدنی دانشگاه فرهنگیان اصفهان و برابر با 185 نفر بود. نمونۀ آماری برابر با جامعه و به صورت کلشمار انتخاب شد. شاخصهای تدریس اثربخش در ابتدا بر اساس مطالعات کتابخانهای، سپس، بر اساس نظرات اساتید خبره و با استفاده از روش دلفی شناسایی و پرسشنامۀ پژوهش بر این مبنا طراحی شد. روایی محتوا و صوری پرسشنامه براساس نظرهای اساتید و پایایی از طریق آلفای کرونباخ بررسی و تایید شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها، آزمون تی تکنمونه و فریدمن استفاده شد. بر اساس نتایج روش دلفی، عوامل موثر بر تدریس اثربخش در 6 مقولة کلی شامل مهارتهای آموزشی، تجربه، مهارتهای ارتباطی، ویژگیهای شخصیتی، رعایت قوانین و اصول آموزشی و ارزشیابی قابل بررسی میباشند. اولویتبندی کلی شاخصها در سطح معناداری 05/0> Pنشان داد، از دیدگاه دانشجویان شاخص مهارتهای ارتباطی استاد اولویت بالاتری نسبت به دیگر شاخصها دارد.
The importance of teaching and its underlying role in achieving educational goals and emphasizing effective teaching in a way that can provide the achievement of university goals is obvious. Therefore, in the present study, the indicators of effective teaching of physical education teachers in practical courses were identified and prioritized from the students' point of view. The statistical population of the study included all students in the field of physical education of Farhangian University of Isfahan and was equal to 185 people. The statistical sample was equal to the population and was selected as a census. Indices of effective teaching were first identified based on library studies, then based on the opinions of expert professors and identified using the Delphi method and a research questionnaire was designed based on this. The content validity and formality of the questionnaire were evaluated based on professors' opinions and the reliability was assessed and confirmed through Cronbach's alpha. In order to analyze the data, T-test and Friedman test were used. Based on the results of the Delphi method, the factors affecting effective teaching can be examined in 6 general categories including educational skills, experience, communication skills, personality traits, observance of educational rules and principles and evaluation. The general prioritization of the indicators at a significance level of P <0.05 showed that from the students' point of view, the teacher's communication skills has a higher priority than other indicators.
Machine summary:
بنابراين ، در پژوهش حاضر شاخص هاي تدريس اثربخش اساتيد رشتۀ تربيت بدني در دروس عملي شناسايي و از ديدگاه دانشجويان اولويت بندي گرديد.
بنابراين ، با توجه به نقش بنيادين اساتيد عملي تربيت بدني در تربيت معلمان شايسته ، در پژوهش حاضر شناسايي و اولويت بندي شاخص هاي تدريس اثربخش اساتيد رشتۀ تربيت بدني دانشگاه فرهنگيان در دروس عملي مورد توجه قرار گرفت .
نتايج پژوهش سيديکو، سيد و بوت ١ (٢٠١٩)، توفيقيان و همکاران (١٣٩٤)، و امين خندقي و سيفي (١٣٩٢) نشان داد، بين ديدگاه اساتيد و دانشجويان در مورد شاخص هاي تدريس اثربخش تفاوت وجود دارد.
اولويت بندي شاخص هاي تدريس نشان داد از ديدگاه دانشجويان رشته تربيت بدني، شاخص «مهارت هاي ارتباطي» در تدريس دروس عملي در بالاترين اولويت قرار دارد که با نتايج پژوهش کيدزوري و همکاران (١٣٩٨)، محدثي، فيضي و سالم صافي (١٣٩٠) و سليمي و رمضاني (١٣٩٣) همراستا است .
نتايج پژوهش بنيداوودي (١٣٩٣)، اسديان ، پيري و سعادت فر (١٣٩٦)، درگاهي و همکاران (١٣٨٩)، محدثي، فيضي و سالم صافي (١٣٩٠) (از ديدگاه اساتيد)، بادله ٢ و همکاران (١٣٩١)، آلان ، کرک و چاپلين ٣ (٢٠٠٩) نشان داد اولويت مؤلفه هاي حرفه اي و فني تدريس از اولويت بالاتري نسبت به 1.
اولويت بندي شاخص هاي تدريس اثربخش ؛ مقايسۀ ديدگاه دانشجويان و اساتيد دانشگاه علوم پزشکي سبزوار.