Abstract:
فقر تاریخیگری، رویکرد غیرمنتقدانه و عدممستندسازی وقایع در ایران، آسیبهای زیادی به جریانهای علمی-آموزشی زده است. این مطالعه، نقدی منصفانه است که به جای مصلحتاندیشی، اصالت علمی ملاک بوده است. در حالی که آموزش و برنامهدرسی در ایران و جهان، بهشدت تحتتأثیر سیاست است؛ سیاستهایی که دائم هم در حال تغییرند و امکان اتخاذ رویکردهای غیرایدئولوژیک را به برنامه درسی ریاضی، محدود کردهاند. بدین سبب برنامههایدرسی، بیش از آن که به دانشآموزان و معلمان متعهد و پاسخگو باشند، به ایدئولوژیها و خواستههای حاکمیتی تعهد میسپارند. در ایران نیز تغییرات برنامههایدرسی بهویژه در دو دهه اخیر، متأثر از ملاحظاتی بوده که بر برنامهریزان و مؤلفان تحمیل نشده، ولی به دلایلی که ارتباط مستقیمی با این مطالعه ندارد، برنامه با سرعت چشمگیری «سیاستزده» شده است. این امر، یکی از عوامل جدیِ ناکارآمدی تغییرات برنامههایدرسی در این دوره بوده است. در ایران نیز تغییرات برنامههایدرسی بهویژه در دو دهه اخیر، متأثر از ملاحظاتی
Ahistorical and noncritical approach and lack of documentation of incidents in Iran, has caused severe damages to the educational and scientific activities. This study is a fair critique rather than expediency in which, the scientific genuinity was taken as a measure to assess the draft of the new mathematics curriculum in Iran (1399/2020). In general, curricula are jeavily influenced by politics than are mostly rooted in ideologies and Iran is not an exception. As a result, the curricula are more responsive to the ideologies and goverments rather than students and teachers. In last two decades in Iran, we have been witneesed that the mathematics curriculum reformers and mathematics textbooks authors, have taken into account many ideological/ political concerns that in fact, they have not asked for. This “politicization” has been one of the main factors in unsuccessful change of mathematics curriculum in Iran. have taken into account many ideological/ political concerns that in fact, they have not asked for. This “politicization” has been one of the main factors in unsuccessful change of mathematics curriculum in Iran. have taken into account many ideological/ political concerns that in fact, they have not asked for. This “politicization” has been one of the main
Machine summary:
ايـن در حـالي اسـت کـه احتمالا بنا به مصلحت هاي سياسي، پيش نويس جديدي در سال ١٣٩٩ براي برنامـه درسـي رياضي با عنوان «راهنماي برنامه درسي حوزه تربيت و يادگيري رياضيات » تهيه شد و بـه - منظور اعتباربخشي آن ، اين پيش نـويس بـراي تعـدادي از متخصصـان رياضـي و آمـوزش رياضي از جمله نويسـنده ايـن مقالـه ، فرسـتاده شـد کـه در اعتباربخشـي سـند ١٣٩٥ نيـز مشارکت داشت .
مسئوليت تدوين نهايي هسته مشترک برنامه درسي رياضـي را ويليـام مـک کـالوم ، فيـل دارو و جيسون زيمبا٢ به عهده گرفتند و در تهيه آن ، از اسناد زير به عنوان منابع اصلي، استفاده نمودند: - استانداردهاي برنامه درسي و ارزشيابي براي رياضي مدرسه اي (١٩٨٩) - استانداردهاي حرفه اي براي تدريس رياضي (١٩٩١) - استانداردهاي ارزيابي براي رياضي مدرسه اي (١٩٩٥) - اصول و استانداردها براي رياضي مدرسه اي (٢٠٠٠) - نقاط کانوني برنامه درسي ٣ (٢٠٠٦) - استدلال و معناسازي در دوره دبيرستان ٤ (٢٠٠٩) در هسته مشترک برنامه درسي رياضي، قيدشده که «استدلال و معناسازي» در «قلب » برنامه درسي رياضي دوره دوم متوسطه و با دو هدف زير، قراردارد و براي نشان دادن نقش معلمان و دانش آموزان در کلاس درس ، مثال هايي هم ارائه شده است : - ايجاد عادت هاي استدلال کردن در دانش آموزان از طريق برنامه درسي رياضي - تأکيد بر عناصر کليدي استدلال کردن در پنج حوزه محتوايي در اين برنامه ، تأکيدشده که برخلاف استانداردهاي «شوراي ملي معلمان رياضـي» کـه تنهـا چشم اندازي وسيع براي رياضي مدرسه اي عرضه نموده ، «استانداردهاي ايـالتي هسـته مشـترک برنامه درسي رياضي»، برنامه تفصيلي ٥ يا سرفصل برنامه رياضي را با جزييات و به تفکيـک هـر پايه ، ارائه داده تا امکان تصويب سريع «سند راهنماي برنامه درسي» در هر ايالت ، ايجـاد شـود.