Abstract:
شبیه سازی انسان، از مقوله های نو و جدید و یکی از موضوعات چالش برانگیز است که هنوز در آغاز راه شگرف و بی مانند خود است . پس از بررسی فرضیات در این تحقیق، به عنوان نتیجه می توان گفت که، به نظر می رسد مفسده ی واقعی برای پدیده ی شبیه سازی متصور نباشد.این پژوهش به تببین چالش های اخلاقی حکم فقهی و حقوقی شبیه سازی انسانی می پردازد. مساله ی اصلی اینست که با پیشرفت علوم زیستی اگر انسانی شبیه سازی شود، درخصوص هویت، حقوق و تکالیف انسان شبیه سازی شده چه پیامد های اخلاقی وجود دارد؟ همچنین ضروری است تا بایدها و نبایدهای اخلاقی در این ارتباط، بر مبنای موازین عرف و شرع، به دقت تبیین گردد .روش تحقیق در این مقاله توصیفی- تحلیلی است.نظر مؤلف این است که دلایل عقلی مخالفان در ممنوعیت اخلاقی شبیه سازی مخدوش بوده و نادرستی ذاتی آن را اثبات نمی کند. بنابراین با توجه فواید زیاد این فناوری در صورت موفقیت و رفع عیوب آن، انجام تحقیقات علمی در این زمینه جایز است و به لحاظ اخلاقی، فاقد اشکال است. ضرورت و دلیل پرداختن به این موضوع این می تواند باشد که در جهان امروزی شبیه سازی انسان خواسته یا ناخواسته رو به پیشرفت بوده و نظام های دینی و حقوقی خواه ناخواه باید خود را برای پذیرش کودکان شبیه سازی شده آماده سازند، لذا میطلبد تا با تبیین موضوع از منظر اخلاقی وحقوقی ابعاد مختلف انسان شبیه سازی شده و آثارآن را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد.
Human simulation is one of the new categories and one of the challenging topics that is still at the beginning of its wonderful and unique path. After examining the hypotheses in this research, as a result, it can be said that it seems that the real corruptor for the simulation phenomenon is not conceivable. This study explains the ethical challenges of the jurisprudential and legal ruling of human simulation. The main question is, with the advancement of the biological sciences, if a human being is simulated, what are the moral consequences for the simulated human identity, rights, and duties? It is also necessary to carefully explain the moral do's and don'ts in this regard, based on the norms of custom and sharia. The method of research in this article is descriptive-analytical. It does not prove its inherent inaccuracy. Therefore, considering the many benefits of this technology, if it succeeds and eliminates its shortcomings, conducting scientific research in this field is permissible and ethically, there is no problem. The necessity and reason for addressing this issue can be that in today's world, human simulation is progressing willingly or unwillingly, and religious and legal systems must prepare themselves to accept the simulated children, so it requires an explanation. The subject is simulated from different moral and legal perspectives of human dimensions and its effects are analyzed.
Machine summary:
لـذافعاليت آفرينشـگرانه انسـاني در طـول فعاليت آفرينشي الهي مي تواند باشد; چون فرآورش مهندسي و علـم ژنتيـک , در گـرو هسـتي پيشـيني سلول هاي بنيادي و جنسي و نيز بازهـاي چهارگانـه يـا نقشـه ژنتيـک بـا خـواص و قـوانين شـيميک , بيوشيميک و بيولوژيک , به آنها مختص است که هيچ کدام آنها فراورده دست بشر نيست ; بلکه در حوزه علم و قدرت آفرينشگرانه خداوند متعال قرار دارد و آنچه که علم امروزين بشر بدان دست يابيده است , شناخت قوانين حاکم بر اين واحدهاي حياتي است که بازتاب کارکرد و هويت زيستي آنهاست .
پاسخ به پيامد دوم الف -مهندسي ژنتيک ،روي به سوي زدودن تفاوت هاي وجودي و اجتماعي انسان ندارد و نمـي توانـد چنين باشد; از آنچه در باب شبيه سازي پيش از اين گفتيم , بدين نکته آگاه شديم که موجود شبيه سازي شده , داراي اطلاعات و نقشه ژنتيکي والدش و نيز دانش و ساير خصوصـيات مغـزي و روانـي اوسـت .
N. A افراد در طبقات مختلف مي باشد (البته اين مبنا در مورد پيوندهاي نسبي معيار اسـت ) و ارث بـردن مشـروط است به اين که موانع بازدارنده از ارث ـ که در فقه آمده ـ وجود نداشته باشد; مثل لعان , کفر, قتل , تولد از زنا, رقيت و بندگي; زيرا اين موانع حقوقي و قانوني به دلايل و علـل اجتمـاعي, اعتقـادي, امنيتـي و انساني از آن اصل و معيار استثنا شده اند و از آن جا که شبيه سازي انسان اين پيوند در ساختار ژنتيکـي را از بين نمي برد و قوانين فقهي نيز ماده و موضوع خود را دارد, پيامد ياد شده خطرساز نيسـت , نـه در باب ولايت , نه در ارث , نه در انساب .