Abstract:
یکی از عوامل تأثیرگذار بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان، افزایش درگیری تحصیلی در فعالیتهای آموزشی است. با توجه به نقش محتوای آموزشی در تدارک فعالیتهای آموزشی، مقاله حاضر، تکالیف کتاب درسی علوم تجـربی پایه ششم ابتدایی و کتاب راهنمای معلم مربوط به آن را با استناد به مولفههای درگیری تحصیلی توسط تکلیف، مورد تحلیل قرار داده است. جامعه مورد مطالعه کتاب درسی علوم تجربی پایه ششم و کتاب راهنمای معلم مربوط به آن بوده و برای تحلیل دادهها از فرآیند تحلیل محـتوا (مدل کریپندورف) جـهت مقولهبندی و تحلیل توصیفی استفاده شده است. یافتههای پژوهش 5 مقوله را به عنوان مقولههای درگیرکنندگی در تکالیف آموزشی نشان داد. در تحلیل تکالیف کتاب درسی علوم، مشاهده شد که صرفاً 88/31 درصد از تکالیف دارای 3 مقوله درگیرکنندگی بودند که این نرخ کمتر از 50 درصد از مجموع تکالیف است و نشانگر نامطلوب بودن تکالیف کتاب درسی علوم از منظر کمک به درگیریِ تحصیلیِ بیشتر دانشآموزان است. تحلیل پیشنهادات کتاب راهنمای معلم، نیز نشان داد که 8/51 درصد از پیشنهادها هیچ ویژگی درگیرکنندگی را نداشتند که بیانگر ناکافی بودن پیشنهادات راهنمای معلم از منظر کمک به درگیریِ تـحصیلیِ بیشـتر دانشآموزان است.
One of the factors affecting student achievement and improving educational achievement is increase student involvement in educational activities and learning. Given the role of educational content to increasing academic engagement and its impact on the learning process, this study seeks to analyze the task of the sixth grade Science book and teacher’s handbook (the Section of suggestions), based on components of student engagement. Therefore, the content analysis method was used and the corpus was the sixth grade Science book and its corresponding teacher’s handbook. To analyze the data, the content analysis process (Krippendorf Model) has been used for categorization and descriptive analysis. The results showed 5 categories as categories of involvement in educational assignments. In the analysis of tasks’ Science textbook, it was observed that only 31.88% of tasks had 3 categories of involvement, which is less than 50% of the total tasks and this indicates the undesirability of Science textbook tasks in terms of helping more students engage in academic engagement. An analysis of the suggestions of teacher’s handbook also revealed that 51.8% of the suggestions did not have any engaging features, which indicates the teacher’s handbook (the Section of suggestions) is insufficient in term of helping more student engagement.
Machine summary:
با توجه به نقش محتواي آموزشي در تدارک فعاليت هاي آموزشي، مقاله حاضر، تکاليف کتاب درسي علوم تجـربي پايه ششم ابتدايي و کتاب راهنماي معلم مربوط به آن را بـا اسـتناد بـه مولفـه هـاي درگيري تحصيلي توسط تکليف ، مـورد تحليـل قـرار داده اسـت .
Anderson 223 براين اساس پژوهش حاضر، پس از شناسايي مقوله هاي درگيري تحصيلي توسط تکـاليف آموزشي در پيشينه پژوهش ، به تحليل تکاليف کتاب درسي علوم تجـربي پايه ششم ابتـدايي و کتاب راهنماي معلم مربوط به آن ، براساس اين مقوله ها، پرداخته است .
به جز بخش فعاليت هاي پيشنهادي که در اين پژوهش مورد تحليل قرار گرفته است ، ساير بخش ها به محتواي مطالب و آموزش دانشي درباره اطلاعات کتاب درسي و نه شيوه ارائه آن ها پرداخته است و از منظر کمک به ايجاد درگيري تحصيلي بدون استفاده بوده و قابل بررسي نيستند.
٤- ثبت کردن : در اين مرحله تکاليف کتاب درسي علوم پايه ششم و همين طور بخش پيشنهادات کتاب راهنماي معلم ، بر اساس مولفه هاي درگيري تحصيلي کدگذاري و مقايسه شدند و فراواني هر زيرمقوله براي هر تکليف بررسي و شمارش شد.
اين يافته ها همسو با نتايج پژوهش هاي ديگر است که تکاليف کتاب درسي علوم پايه ششم درگيري تحصيلي مناسبي ايجاد نميکنند.
مجموع اين عوامل سبب شده است محتواي کتاب راهنماي معلم کمک چنداني براي افزايش درگيري تحصيلي دانش آموزان نباشد.