Abstract:
بهترین ابزار برای پاسخ به این پرسش که ما چگونه ذهن خود را درگیر خلق معنا در داستانها میکنیم زبانشناسی شناختی است. روایتشناسی شناختی در مقام مطالعه جنبههای مرتبط به ذهن در عمل قصهگویی حیطهی گسترده را شامل میشود. دیوید هرمن عنصر همبومپنداری را یکی از عناصر بنیادین روایت میداند. وی همبومپنداری را این گونه تعریف میکند: بازنمود روایی، با برجستهسازی تأثیر رویدادهای داستان بر ذهن اشخاص حقیقی یا خیالی؛ تجربه زیستن در جریان داستان را به خواننده القا میکند. وی عنصر همبومپنداری را در کنار سه عنصر واقعشدگی، توالی رویدادها و جهانپردازی مطرح میکند و معتقد است که مطالعه عنصر همبومپنداری اگر متوجه یافتههای اخیر درباره ماهیت شعور – و البته متکی به پیشینه روایتپژوهی – باشد به نتایج بهتری خواهد انجامید. همذاتپنداری اینگونه تعریف میشود: خود را جای دیگری قرار دادن. بریس گوت میگوید: وقتی من با کاراکتری همذاتپنداری میکنم هویت خودم را با هویت او ادغام میکنم. حال این سؤال پیش میآید که تفاوت همبومپنداری با همذاتپنداری در روایت شناسی چیست؟ ما در این مقاله به ارائه پاسخ این پرسش میپردازیم. و به این پاسخ میرسیم که همذات پنداری تلاشی است که مخاطب میکند برای قرار دادن خود در جایگاه شخصیتی در داستان و ایجاد ارتباط نزدیک با وی، و همبوم-پنداری تلاشی است که نویسنده میکند برای ایجاد فضایی، که تجربه زیستن در فضای داستان را هرچه بهتر بتواند به خواننده القا کند.پژوهش حاضر به شیوه پژوهشِ توصیفی - تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانهای انجام شده است.
David Herman believes that cognitive linguistics is the guide narration and, according to the function of the mind, cognitive narration measures the aspects of the story, wherever and in whatever order they are narrated. Herman considers the element companion qualia as an of the fundamental elements of narrative. He defines qualia as follows: narrative representation, highlighting the impact of story events on the minds of the actual or imaginary people; proves the experience of living in during the story to the reader.the question arises: what is the difference between the qualia and identification in narratology? Does Herman's mean from element qualia in a story was as the identification with the story?And we come to conclusion that identification is the attempt by the audience to put himself in the position of character in the story and to establish a close relationship with him, and qualia an effort made by the author to create a space, to inspire to the reader to the best way with the experience of living in the story space. the establishing of qualia in narrative of unique is the narrator, and the identification of unique of the narrative; and they have relationship each other directly. The more narrator succeeds in creating the quale, the audience is better placed in the story space and identification with the characters in the story better, of course, the qualia is one of the most effective factors in the identification, but in my opinion, it is the most important factor.