Abstract:
محیط کسب و کار امروز بسیار پیچیده و پویا بوده و این امر زمانی پیچیده تر خواهد شد که رکود اقتصادی نیز بر شرایط اقتصادی کشور حاکم و بخشهای تولیدی و خدماتی را فرا گرفته باشد. در چنین شرایطی که شرکتها با رکود نیز همراه هستند، اتخاذ استراتژیهای بازاریابی به عنوان فرآیندی که به شرکت اجازه میدهد تا با تمرکز منابع بر روی فرصتهای بهینه به اهداف افزایش فروش و مزیت رقابتی پایدار دست یابد کارساز بوده و میتواند شرکتها را در بهبود مستمر عملکردشان یاری رسانده و با شرایط پویای بازار رقابتی همگام نماید. پژوهش حاضر به بررسی تاثیر عملکرد بازاریابی و استراتژی بازاریابی بر عملکرد مالی در کلینیک های پزشکی خصوصی اصفهان پرداخته است. اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسشنامه جمعآوریشده است. روایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ 85/0 میباشد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات و آزمون فرضیه ها از روش مدلسازی معادالت ساختاری و نرم افزار LISREL استفادهشده است و با طیف پنج درجهای لیکرت مولفه های پژوهش را میسنجد. این پژوهش از نوع کاربردی و با شیوه توصیفی و با روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش را مشتریان کلینیکهای پزشکی خصوصی شهر اصفهان در بهار سال 1400 تشکیل دادهاند. روش نمونه گیری در این پژوهش از نوع تصادفی در دسترس است. نتایج تحقیق نشان داد که عملکرد بازاریابی و استراتژی بازاریابی بر عملکرد مالی تاثیر دارد.
Machine summary:
بررسي تأثير عملکرد بازاريابي و استراتژي بازاريابي بر عملکرد مالي در کلينيک هاي پزشکي خصوصي اصفهان تاريخ دريافت : ١٤٠٠/٠٩/١٧ آرش دهدار١ تاريخ پذيرش : ١٤٠٠/١٠/٢٩ کد مقاله : ٦٨٦٥٣ چکـيده محيط کسب و کار امروز بسيار پيچيده و پويا بوده و اين امر زماني پيچيده تر خواهد شد که رکود اقتصادي نيز بر شرايط اقتصادي کشور حاکم و بخش هاي توليدي و خدماتي را فرا گرفته باشد.
بنابراين بانک ها همواره بايد ناظر و مراقب تعامل بين خود و رفتار مشتريانشان باشند و با شناخت و درک صحيح از نيازها و ارزش هاي مدنظر مشتريان ، خدمات با ارزشي را به آنان ارائه کنند تا با جلب رضايت مندي و جذب ، در آنها وفاداري ايجاد نمايند و در اين راستا بازاريابي يکي از موفق ترين رويکردها است .
» که در واقع اين ادعا وقتي به صورت فرض آماري بيان مي شود به شکل زير خواهد بود: H٠: استراتژي بازاريابي بر عملکرد مالي در کلينيک هاي پزشکي خصوصي شهر اصفهان تأثير ندارد.
جدول ٦- بررسي اثر استراتژي بازاريابي بر عملکرد مالي (به تصویر صفحه مراجعه شود) متغير وابسته : عملکرد مالي متغير مستقل : عملکرد بازاريابي با توجه به نتايج حاصل از تحليل داده ها در رابطه با استراتژي بازاريابي بر عملکرد مالي در کلينيک هاي پزشکي خصوصي شهر اصفهان ميتوان گفت ضريب مسير برابر است با ٠/٢٥ و همچنين مقدار T بدست آمده براي اين ضريب ٣/٤١ ميباشد که اين مقادير در سطح ٠/٠٥ معنادار ميباشد در نتيجه ادعاي محقق مورد تاييد واقع شده است و با اطمينان ٩٥ در صد ميتوان گفت ، استرات ژي بازاريابي بر عملکرد مالي در کلينيک هاي پزشکي خصوصي شهر اصفهان تأثير دارد و به ازاي يک واحد افزايش در عملکرد بازاريابي، عملکرد مالي به ازاي ٠/٢٥ واحد افزايش مييابد.