Abstract:
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر شنبازی درمانی بر توجه انتخابی کودکان پسر 8-11 ساله با نارسایی ویژه در یادگیری بود. روش: روش پژوهشی در این مطالعه نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری این مطالعه را تمام دانشآموزان پسر با نارسایی ویژه در یادگیری شهرستان پردیس تشکیل میداد. تعداد 20 نفر از آنها به شیوه در دسترس انتخاب و به شیوه تصادفی در دو گروه (کنترل و آزمایش) گمارده شدند. نخست آزمون استروپ برای هر دو گروه اجرا شد (پیشآزمون)، سپس آزمودنیهای گروه آزمایش برنامه شنبازی درمانی را در قالب 8 جلسه 45 دقیقهای و در دو ماه دریافت کردند، درحالیکه گروه کنترل هیچ مداخلهی آموزشی دریافت نکردند. پس از مداخله پسآزمون در مورد هر دو گروه آزمایش و گواه اجرا و 2 ماه بعد مرحله پیگیری انجام شد. دادههای جمعآوری شده با استفاده از تحلیل واریانس مختلط در نرمافزار SPSS نسخه 22 تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد که شنبازی درمانی بر توجه انتخابی آزمودنیها در گروه آزمایش با اندازه اثر متوسط اثربخش بوده است و در دوره پیگیری نیز این اثر ماندگار بود. نتیجهگیری: بنابراین با توجه به نتایج بهدستآمده میتوان از شنبازیدرمانی برای افزایش توجه انتخابی در کودکان مبتلا به اختلالهای یادگیری در مدارس استثنایی و مراکز مشاوره کودکان بهره برد.
objective: This study aimed to investigate the effectiveness of sand -play therapy on the selective attention of told 8-11 years’ students with special learning disabilities. Method: The research method was a pre-test, post-test, and follow-up semi-experiment with a control group. The statistical population included all students with learning disabilities living in Pardis City. Twenty of them were selected using convenient sampling method and randomly divided into two groups (control and experimental). The Continuous Performance Test was performed in both groups (pre-test). Then the experimental group received the treatment program in eight sessions of 45 minutes for two months, while the control group did not receive any training. The post-test was performed on both experimental and control groups. The follow-up was carried out, two months later. The collected data were analyzed using the SPSS 22 by mixed variance analysis. Results: The findings showed that sand -play therapy had a positive impact on the selective attention of children with special learning disabilities, compared to the control group, and its effectiveness sustained during the follow-up period. Conclusion: Sand -play therapy can be used to increase selective attention in students with special learning disabilities in exceptional schools and child counseling centers.