Abstract:
هدف پژوهش حاضر بررسی مضامین و مولفههای مرتبط با رهبری کاریزماتیک در سخنرانیهای سفرهای استانی محمود احمدینژاد است. یافتههای این پژوهش که بر اساس تحلیل محتوای کیفی سخنرانیهای استانی محمود احمدینژاد به دست آمد، نشان میدهد که مضامین و مولفههای مرتبط با سلطه کاریزماتیک به عنوان وجه غالب از بیشترین میزان تکرار در سخنرانیهای سفرهای استانی محمود احمدینژاد برخوردار است. به عبارت دیگر، از مجموع 1622 واحد تحلیل، 490 (2/30 درصد) مورد به موضوعاتی جز سلطه کاریزما پرداختهاند و مابقی به تعداد 1132 واحد تحلیل (8/69 درصد)، متضمن عناصر سلطه کاریزماتیک هستند که این رقم به روشنی حاکی از سیطره مضمون فوق در سخنرانیهای مورد بررسی بوده و بیانگر آن است که محمود احمدینژاد قدرت خود را نه به عنوان وکالتی مشروط و موقت یا موضوعی معین که حاصل آراء مردم در چارچوب نظام جمهوری اسلامی است، بلکه بهمثابه تجلی اراده توده برای ایفای رسالتهای بزرگی میداند که منبعث از پیوندی به مراتب عمیقتر از آن چیزی است که نوعاً به عنوان ارتباط نمایندگی سیاسی میان مردم و منتخبانشان در نظامهای مبتنی بر رأیگیری شناخته میشود. قدرتی نامحدود و بیانتها، متناسب و متناظر با آرمانها و رسالتهایی همچون عدالت و پیشرفت که بدان مشروعیت میبخشند.
The purpose of the present study is to review the themes and components of charismatic leadership in the speeches of Mahmoud Ahmadi Nezhad in his provincial trips. The results of the research conducted by qualitative content analysis of the provincial speeches of Mahmoud Ahmadi Nezhad indicate that the themes and components related to charismatic authority as the dominant facet have the highest frequency in the speeches made in his provincial trips. In other words, from among 1622 units of analysis, 490 (30.2%) cases have dealt with subjects other than charismatic authority and the rest including 1132 units (69.8%) contain elements of charismatic authority. This figure clearly indicates the dominance of the above themes in the speeches under study and conveys that Mahmoud Ahmadi Nezhad recognizes his power not just as a conditional and temporary advocacy or a given subject resulting from people’s votes in the framework of the Islamic Republic, but rather as the manifestation of the will of mass of people to perform great missions originating from a bonding deeper than what is known as political representativeness given by people to the selected officials in the states based on election. It is an infinite and unlimited power, compatible and aligned with goals and missions such as justice and development that give legitimacy to that.
Machine summary:
به عبارت دیگر، از مجموع 1622 واحد تحلیل، 490 (2/30 درصد) مورد به موضوعاتی جز سلطه کاریزما پرداختهاند و مابقی به تعداد 1132 واحد تحلیل (8/69 درصد)، متضمن عناصر سلطه کاریزماتیک هستند که این رقم به روشنی حاکی از سیطره مضمون فوق در سخنرانیهای مورد بررسی بوده و بیانگر آن است که محمود احمدینژاد قدرت خود را نه به عنوان وکالتی مشروط و موقت یا موضوعی معین که حاصل آراء مردم در چارچوب نظام جمهوری اسلامی است، بلکه بهمثابه تجلی اراده توده برای ایفای رسالتهای بزرگی میداند که منبعث از پیوندی به مراتب عمیقتر از آن چیزی است که نوعاً به عنوان ارتباط نمایندگی سیاسی میان مردم و منتخبانشان در نظامهای مبتنی بر رأیگیری شناخته میشود.
عبارات بیانکننده مقولات بخش کاریزما متناسب با حال و هوای متون مورد بررسی، نسبت به آنچه در طرح تحقیق ارائه شده است، تفاوت کرده که عناوین نهایی عبارتند از: 1-3) وعده حل قریبالوقوع مشکلات و برخورد ریشهای با مسائل 2-3) تخطئه عملکرد و تحقیر دشمن و وعده پیروزی محتوم 3-3) تجلیل از توده مردم و جنبش تودهوار به عنوان منشاء دستاوردهای بزرگ 4-3) القای رسالت توده برای ارائه الگو جهت تغییر مناسبات جهانی 4) محتوای غیر مرتبط با مقولات سهگانه فوق 1-4) مضامین دینی و ایدئولوژیک 2-4) مصوبات سفر و موضوعات مربوط به آن.
جدول 12- وضعیت دو متغیر زمان ایراد سخنرانی و متغیر محتوای غیر مرتبط {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} بر اساس نتایج جدول (12): ـ 1/6 درصد واحدهای تحلیل که طی دور اول سفرهای استانی ایراد شده، مضامین دینی و ایدئولوژیک بوده است.
Principles of Environment Protection and International Environmental Cooperation in Islam 1 Masha'Allah Heidarpour1, Moslem Sanei2 1.
com Abstract The purpose of the present study is to review principles of environment protection and international environmental cooperation in Islam.