Abstract:
در جامعه نوین به مدد استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی و به ویژه اینستاگرام، سبک جدیدی از مصرف و مانورمصرف شکل گرفته است؛ به تبع آن، افراد نیز با حضور در این فضاها نوع جدیدی از مصرف تمایز طلبانه را به رخ میکشند. پژوهش حاضر با هدف ارائۀ یک سنخشناسی از مصرفگرایی در شبکه مجازی اینستاگرام انجام شده است.
این پژوهش با استفاده از روش کیفی و نتنوگرافی صورت گرفته و دادهها با استفاده از تحلیل تماتیک، تجزیه و تحلیل شدهاند. در این پژوهش سعی شده به تحلیل محتوای پستهای پربازدید ده صفحه با تعداد دنبال کننده بالا، پرداخته شود؛ بنابراین در ابتدا فهرستی از هشتگهای مرتبط تهیه و سپس با جستجو در اینستاگرام، صفحات با تعدادنبال کننده بالا بصورت هدفمند انتخاب شده و در ادامه پستهای پربازدید بصورت تصادفی مورد بررسی قرار گرفتند. با توجه به تحلیل محتوای کیفی پستهای انتخاب شده در صفحات مورد بررسی، میتوان بازنمایی مصرف را در سه مقوله و سنخ دستهبندی نمود: الف) جلالطلبها (نمایشگران ابهت و ثروت، خلاقیت و تلفیق خلاقیت و ثروتاند)، ب) جمالطلبها (نمایشگران جذابیت و دلربایی، پروژهمحوری بدن و بازآفرینی آن و تلفیق سیلقه و ثروتاند.)، ج) لذتخواهان (نمایشگران هیجان، سبک زندگی ماجراجویانه و نمایشگران لذتاند.).
In the new society, with the help of the use of virtual social networks, especially Instagram, anew style of consumption and consumption maneuver has been formed. By appearing in thesespaces, people also show a new kind of discriminatory consumption. The present study showsthe typology of consumption of Iranian users on Instagram. The method of qualitative research,its approach is content analysis and its technique is netography. The famous posts of this networkhave been coded open, pivotal and selective with the help of hashtags and content analysis hasbeen done. Popular pages were identified. Ten popular posts with the most likes were randomlyand purposefully selected from each page. After coding, three main and repetitive types wereidentified. A) Glory seekers (displays of grandeur and wealth, creativity and a combination ofcreativity and wealth). B) Aesthetics (displays of charm and charm, the central project of thebody and its re-creation, and the combination of taste and wealth). C) Hedonists (they are actorsof excitement, adventurous lifestyle and actors of pleasure).