Abstract:
یکی از مهمترین زمینهها در قلمرو رشد کودکی، حوزه مهارتهای اجتماعی است. مهارت حل مسئله میان فردی، روابط با همسالان در مدرسه را تسهیل مینماید و رویارویی مؤثر و موفق با موقعیتهای پیش رو را با بهرهگیری از مهارت مقابلهی کارآمد بر اساس آگاهی، استدلال، عقلانیت و تلاش فراهم میسازد. پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر آموزش برنامه حل مسئله بر بهبود مهارتهای اجتماعی کودکان پیشدبستانی انجام شد. این مطالعه با روش شبه آزمایشی از نوع پیشآزمون - پسآزمون با گروه گواه انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه کودکان مقطع پیشدبستانی است که از طریق روش نمونهگیری در دسترس تعداد 30 نفر دانشآموز پیشدبستانی انتخاب و با انتساب تصادفی به دو گروه آزمایشی (15 نفر) و گواه (15 نفر) تقسیم شدند. در این پژوهش گروه آزمایشی بهصورت گروهی، 10 جلسه یک ساعته تحت آموزش برنامه حل مسئلهی "من میتوانم مشکل را حل کنم" قرار گرفتند. برای جمعآوری دادهها از فرم والدین و مربیان پرسشنامهی مهارتهای اجتماعی گرشام و الیوت (1990) استفاده شد. تحلیل دادهها از طریق تحلیل واریانس چند متغیری و نرمافزار SPSS نسخه 20 انجام گرفت. نتایج حاکی از آن بود درگروه آزمایشی، بین نمرات پیشآزمون- پسآزمون مهارتهای اجتماعی تفاوت معناداری (001/0 p=) وجود دارد. کاربرد برنامه حل مسئله در بهبود مهارتهای اجتماعی کودکان پیشدبستانی اثربخش است. لذا لزوم توجه به آموزش مهارتهای حل مسئله، بهعنوان بخشی از برنامههای مدارس به دلیل تأثیر آن بر مهارتهای اجتماعی کودکان احساس میشود.
One of the most important areas of children development is the social skill. Interpersonal problem solving facilitates children`s relationship with peers and creates effective and successful encounter with situation that is achieved through using encounter skills based on awareness, reasoning and rationality. The aim of this study was to investigate the effect of the problem-solving training on social skills in preschool children. The design of present study was quasi experimental with pre-test, post-test and control group. Statistical population of this study consisted of all preschoolers in Kermanshah. Sample of this study consisted of 30 children were selected by the convenient method. They were assigned into two groups (experimental and control group) randomly, each consisting of 15 children. The Shure’s cognitive problem-solving program known as “I can problem solve” was taught through 10 one- hour sessions. Gresham & Elliot`s (1990) Social Skills Rating (parent & teacher`s forms) were used to collect data. The obtained data were statistically analyzed by multivariate analysis of variance and using SPSS version 20 software. The findings showed that in the experimental group, between the pre-test and post-test scores of social skills there is a significant difference (p = 0.001). Therefore, using the problem-solving program is an appropriate method in improving social skills in preschool children. Therefore planning to teach problem solving skills as part of school programs due to its effect on improving the social skills of children has particular importance.
Machine summary:
پژوهش حاضر باهدف بررسي تأثير آموزش برنامه حل مسئله بر بهبود مهارت هاي اجتماعي کودکان پيش دبستاني انجام شد.
Gresham,Elliot, Vance, & Cook 2.
Yeh, Tsai, Hsu & Lin 4.
Jacobs, Turner, Faust, Stewart 5.
Secer, Celikoz, Kocyigit, Secer, & Kayili 3.
Beck, Williams, Cutting, Apperly & Chappell 9.
اين پژوهشگران دريافتند که آموزش مهارت هاي شناختي حل مسئله ، سازگاري اجتماعي کودکان را بهبود ميبخشد و پژوهش کاکابرايي و عزتي (١٣٩٦)، نيز نشان داد ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1.
Takahashi, Koseki & Shimada 3.
Glago, Mastropieri & Scruggs 6.
Kirmizi, Saygi & Yurdakal 3.
Wehmeyer, Gragoudas & Shogren 3.
سپس به منظور تعيين تأثير آموزش حل مسئله بين فردي بر مهارت هاي اجتماعي دانش آموزان پيش دبستاني از چند طرح تحليل کوواريانس چند متغيري استفاده شد.
اين پژوهش باهدف بررسي اثربخشي آموزش مهارت حل مسئله بين فردي برافزايش مهارت هاي اجتماعي دانش آموزان پيش دبستاني شهر کرمانشاه انجام شد.
An Evaluation of Problem-Solving Skills Training for the Treatment of Social and Behavioral Problems in Children.
Analysis of social problem solving and social self-efficacy in prospective teachers, Educational Sciences.
A cognitive-behavioral approach to teaching social problem solving to elementary-age children with mental disabilities.
Social Problem Solving of Children With and Without Mental Retardation.
The Development of Problem Solving in Young Children: A Critical Cognitive Skill.
Social Skills and Problem Behavior of Children with Different Cognitive Styles Who Attend Preschool Education.
Developmental Trend in Children`s Aggression and Social problem Solving.