Abstract:
اساس نظریه سکولاریسم این است که هر چه مدرنیته (مجموعهای از پدیدهها از جمله علم، فناوری و اشکال عقلانی اقتدار) پیشرفت میکند، به تدریج از نفوذ دین کاسته میشود، اما چارلز تیلور بر آن است که دنیای مدرن نه تنها باعث از بین رفتن دین نشده، بلکه در بسیاری موارد موجب رشد و بالندگی آن شده است. کتاب «عصر سکولار» تفصیل نظر او در مورد سکولاریسم است. تیلور درباره شرایطی در دوران گذشته صحبت میکند که باور به خدا امری فراگیر بود، اما اوضاع به گونهای پیش رفت که موجب شد باور به خدا به عنوان گزینهای در میان سایر گزینهها قرارگیرد. او فرایند گسترش سکولاریسم در غرب جدید و آنچه برای دین رخ داده است را توصیف میکند. در این فرایند، برای دینداران، «خداوند» و برای غیردینداران، «عقل» ترجمان کمال است. مقاله حاضر، با نگاهی اجمالی به آثار تیلور، سیر حرکت غرب (اروپای غربی و آمریکای شمالی) از جامعهای دینی به سوی جامعهای سکولار را بررسی کرده و پس از تحلیل نظریه تیلور پیرامون سکولاریسم، به نقد و جمعبندی اندیشههای ایشان میپردازد.
The basis of the theory of secularism is that as modernity progresses (a set of phenomena including science, technology, and rational forms of authority), the influence of religion gradually diminishes, but Charles Taylor argues that the modern world not only hasn’t destroyed religion, but also in many cases, has led to its growth and development. The book "The Secular Age" is a detail of his views on secularism. Taylor talks about situations in the past where belief in God was pervasive, but things developed in such a way that belief in God became an option among other options. He describes the process of spreading secularism in the new West and what has happened to religion. In this process, for the religious, "God" and for the non-religious, "reason" describes perfection. This article, with a brief look at Taylor's work, examines the movement of the West (Western Europe and North America) from religious societies to secular societies, and after analyzing Taylor's theory of secularism, critiques and summarizes his ideas.
Machine summary:
بررسی و نقد کتاب عصر سکولار مهدی ابوطالبی یزدی 1 علی مرادخانی 2 ، میثم سفیدخوش 3 چكيده اساس نظریۀ سکولاریسم این است که هرچه مدرنیته (مجموعهای از پدیدهها ازجمله علم، فناوری، و اشکال عقلانی اقتدار) پیشرفت میکند بهتدریج از نفوذ دین کاسته میشود، اما چارلز تیلور بر آن است که دنیای مدرن نهتنها باعث ازبینرفتن دین نشده، بلکه در بسیاری موارد موجب رشد و بالندگی آن شده است.
کتاب عصر سکولار (A Secular Age)، تألیف چارلز تیلور (Charles Taylor)، بهعنوان یکی از آثار محوری در این حوزه شناخته میشود.
اساس نظریۀ سکولاریسم حاکی از آن است که هرچه مدرنیته پیشرفت میکند، بهتدریج از نفوذ دین کاسته میشود؛ اما تیلور به این واقعیت میپردازد که دنیای مدرن نهتنها باعث ازبینرفتن دین نبوده، بلکه در بسیاری موارد موجب رشد و بالندگی آن شده است.
در این فرایند، سکولاریسم با مدرنیته گسترش یافته و دین بهعنوان آنچه در فضای عمومی عقبنشینی میکند و یا بهعنوان نوعی اعتقاد و عمل که در قهقراست و یا بهعنوان نوع خاصی از اعتقاد یا تعهد که با شرایط جدید شکل گرفته است بررسی میشود.
تیلور ظهور سکولاریسم را به یک نوـ اختر تشبیه کرده و سه مرحله از اثر نوـ اختر را بیان میکند: اول، مرحلۀ آغازین سکولاریسم با جایگزینی منحصربهفردی برای ایمان مسیحی در قرن هجدم (عصر روشنگری)؛ دوم، ادامۀ این برنامه در قرن نوزدهم همراه با ظهور نیچه با انسانگرایی (humanism) آزادی و منافع متقابل؛ سوم، سرانجام در نیمۀ دوم قرن بیستم، نوـ اختر منفجر شده و از طبقۀ نخبگان به سایر طبقات اجتماع گسترش یافته و فرهنگ اصالت (authenticity) یا فردگرایی بیانگر (expressive individualism) را ایجاد کرده است.