Abstract:
The aim of this study was an assessment of PVE (Prevocationa!
Educa.in) teachers’ perceptions regarding their own level of ability to
handl:: ine teaching of PVE. The population of this study consisted: of all
prevocational education teachers teaching at school in the northern region of
Jordan. A 53-item questionnaire was used to gather data regarding how
satisfactory PVE teachers felt concerning their level of ability to deal with
PVE teaching related roles in school. The survey included two sections,
demographics and a five-point Likert-type scale. The second section, the
perception scale, was designed to obtain information about PVE teachers’
perceptions of their ability through the use of 53 expressions, or items,
divided over six subscales. These subscales of the perception scale includc:
Planning, Execution, Assessment, technical content, vocational counseling,
and administrative duties. The results revealed that PVE teachers viewed
themselves as being able and competent with regard to the skills covered in
the areas of administrative duties and planning. On the opposite end of the
spectrum, PVE teachers perceived themselves as incompetent in the topical
areas of counseling and assessment. Remedial strategies to raise PVE
teachers’ icvel of competence and recommendations for further research are
‘ presented
هدفت هذه الدراسه الی الکشف عن تصورات معلمی التربیه المهنیه فی الاردن فیما یتعلق بمستوی
قدرتهم علی تدریس التربیه المهنیه. شمل مجتمع الدراسه جمیع معلمی التربیه المهنیه فی اقلیم
الشمال فی الاردن. وقد تم الحصول علی البیانات بوساطه استبانه تحتوی علی 53 فقره وتتکون
من قسمینء القسم الاول معلومات عامه فیما احتوی القسم الثانی علی مقیاس لیکرت الخماسی. تم
اعداد.الجزء الثانی من الاستبانه للحصول علی معلومات حول تصورات معلمی التربیه المهنیه فیما
یتعلق بمستوی قدرتهم علی تدریس التربیه المهنیه وتم توزیع فقرات هذا الجزء علی سته مجالات
هی التخطیط والتنفیذ والتقییم والمحتوی التقنی والارشاد المهنی والواجبات الاداریه. اظهرت نتايج
الدراسه ان معلموا التربیه المهنیه یرون انفسهم ذو کفاءه فیما یتعلق بالتخطیط لنشاطات التربیه
المهنیه والقیام بواجباتهم الاداریه ء فیما یرون قصورا فی قدراتهم فی مجالی الارشاد المهنی
والتقییم. استراتیجیات علاجیه لرفع کفایه معلمی التربیه المهنیه وتوصیاث للبحث فی مجال التربیه
المهنیه قد تم ایرازها