Abstract:
«محبّت» یکی از مهمترین مقامات معنوی چهارگانه بودیسم است که در این نوشتار و به روش کتابخانهای، تحت عنوان «کُد اخلاقی محبّت» مورد توصیف و تحلیل قرار گرفته است. محبّت، آموزهای است که از ابتدای روشنشدگی بودا در رفتارش دیده میشود. مراد از آن، محبّتی جهانشمول و بدون چشمداشت است. محبّت به خدا در آن مطرح نیست و محبّت به خود از طریق محبّت به دیگران و کسب نجاتْ قابل تصور است، اما محبّت به دیگر موجوداتْ امری لازم است. مشوّقهای آن رسیدن به نیروانا، آرامش درونی و رهایی از رنج و مهمترین ضمانت اجرایی آن عدم این موارد است، از آنجا که اخلاق بودایی نسبیگراست از اینرو، این قاعده ممکن است در شرایطی متزلزل شود، پس در چنین شرایطی - بهرغم قابلیت تعلیم - عمومیت، شمولیت و کلیت ندارد. چالشهای آن عدم تعادل، خشم، بدخواهی، خودخواهی، محبّت احساسی، محال بودن و دشوار شدن زندگی عادی و راهکارهای کسب آن، عمل به راه میانه، کسب مقامات معنوی و صبر مستمر است. به نظر میرسد به سبب تعریف خاص از محبّت در این آیین، عملاً پایبندی به این قاعده برای اکثریت افراد مُحال بوده و سهولت در دستیابی ندارد و از همینرو، برای عامل اخلاقی نوعی ناامیدی نسبت به نجات در پی دارد.
The common currency is changing into a new form called “crypto-currency”. Thegovernment and bank systems have no access to this kind of money, andeveryone can extract and exchange it in cyberspace. Although the moderntechnology of crypto-currency provides opportunities, it nevertheless createschallenges for nations. If these challenges are overcome, then this technology canturn into a lucky chance. In view of the growing use of crypto-currency, ethicistsneed to carefully identify its nature and moral positive function and clarify itsmoral challenges. While this study introduces the subject of crypto-currency, andexamines its moral functions such as moderation, equality, justice, commongoods, and the supplement of people’s needs, it considers some moral challengeslike providing the ground for moral vices, damaging the environment, threateningthe security of users and the country. Finally certain solutions and suggestions areput forward to reduce these challenges and to turn them into chances.
Machine summary:
با اين بيان و از آنجا کـه نظريـه ارزش در بوديسـم دسـتيابي بـه نيروانـه اسـت ، از ايـن رو، نظـام اخلاقي اين دين ، نظامي غايت گراست و اصل اخلاقي در آن اين است که «آدمي بايـد بـا راه ميانـه به نيروانه برسد» و ذيل اين اصل اخلاقي، قواعد اخلاقي متعـددي جـاري اسـت ؛ از جملـه قاعـده ۱۰۷ ٔ اهيمسا٣ (بيآزاري)، يعني انسان نبايد به هيچ موجودي آزار برسـاند و قاعـدٔه متـا (محبـت )، يعنـي انسان بايد به همه ٔ موجودات محبت نمايد و ...
، اما يکي از مهم ترين فوايد آن - با توجه به سنت بودايي - عدم رنج رساندن به ديگـري اسـت ، يکـي از مواردي که گستره، اهميت و فايدٔه محبت را نشان ميدهد اين است که محبـت نسـبت بـه همـه ٔ موجودات از ويژگيهـاي انسـان آرمـاني در بوديسـم شـمرده شـده اسـت (منسـکي، ۱۳۹۳، ص ۱۴۶).
p ,٢٠٠٥ ,Bodhi) به عبارت ديگر ميتوان به رهـايي دل آدمـي اشـاره کـرد؛ سـخن و عمـل نيکـي کـه از نيـت خيـري برخاسته باشد براي فاعل آن شادي در پي خواهد داشت و محبت نيز از اين قاعده مستثنا نيست ، محبـت - با تعريفي که در بوديسم دارد و خواهد آمد - دقيقا چنين شـرايطي را دارد و شـايد بهتـرين مشـوق بـراي عمل به قاعدٔه محبت ، شادي و آرامشي باشد که در پـي آن خواهـد آمـد (منسـکي، ۱۳۹۳، ص ۱۳۵).