Abstract:
هدف پژوهش بررسی تاثیر حمایت سازمانی درک شده بر رضایت شغلی معلمان شهرستان لردگان بود. روش تحقیق با توجه به نوع مطالعه از نوع همبستگی است که به صورت میدانی اجرا شده است. جامعه آماری این پژوهش را معلمان شهرستان لردگان تشکیل دادند و نمونه آماری برابر با 100 در نظر گرفته شد. به منظور جمع آوری داده ها از پرسشنامه های درک حمایت سازمانی (آیزنبرگر: 1986) و رضایت شغلی (JDI) استفاده شد. اعتبار پرسشنامه ها با بهره گیری از نظریات اصلاحی استادان مدیریت تعیین شد و پایایی دو پرسشنامه، با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ، به ترتیب 81/0 و 79/0 به دست آمد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از شاخص های توصیفی و آزمون های آماری ضریب همبستگی اسپیرمن و تحلیل رگرسیون استفاده شد. نتایج حاصل نشان داد حمایت سازمانی درک شده بر رضایت شغلی معلمان شهرستان لردگان اثرگذار است.
The purpose of this study was to investigate the effect of perceived organizational support on job satisfaction of teachers in Lordegan. The research method is correlational according to the type of study that has been conducted in the field. The statistical population of this study consisted of teachers in Lordegan city and the statistical sample was considered equal to 100. In order to collect data, the questionnaires of understanding organizational support (Eisenberger: 1986) and job satisfaction (JDI) were used. The validity of the questionnaires was determined using the corrective theories of management professors and the reliability of the two questionnaires, using Cronbach's alpha test, was 0.81 and 0.79, respectively. In order to analyze the data, descriptive indices and statistical tests of Spearman correlation coefficient and regression analysis were used. The results showed that perceived organizational support affects the job satisfaction of teachers in Lordegan.
Machine summary:
آموزش و پرورش از جمله سازمان هايي است که نيروي انساني آن را اغلب افرادي پرتلاش و متعهد تشکيل داده است که در صورت مساعد بودن شرايط کاري و انگيزشي، با رضايت شغلي بالاتري به خدمت به دانش آموزان و سازمان مي 1 Eisenberger پردازند؛ بنابراين مسأله اصلي پژوهش اين مي باشد که آيا حمايت سازماني درک شده بر رضايت شغلي معلمان شهرستان لردگان اثرگذار است ؟ در زير برخي از پژوهش هاي مرتبط با تحقيق آورده شده است .
قاسمپور و همکاران (١٤٠٠) به بررسي تأثير مستقيم و غيرمستقيم توانمندسازي کارکنان ، جو اخلاقي و حمايت سازماني ادراک شده بر قصد ترک شغل کارکنان و با نقش ميانجيگري رضايت شغلي پرداختند.
يافته هاي پژوهش به منظور بررسي ارتباط بين حمايت سازماني درک شده بر رضايت شغلي معلمان شهرستان لردگان از آزمون ضرييب همبستگي پيرسون استفاده و نتايج به شرح جدول (١) بدست آمد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) نتايج جدول (١) حاکي از آن است که بين استرس محيط کار و فرسودگي شغلي مديران و کارکنان رابطه مثبت و معناداري در سطح ٩٩ درصد وجود دارد (٠٠١>P،٠٤٢ =r)؛ به عبارت ديگر با افزايش حمايت سازماني درک شده رضايت شغلي معلمان شهرستان لردگان نيز افزايش مي يابد.
وقتي کارکنان احساس کنند که سازمان براي رفاه و نقش شان ارزش قائل است آنها نيز اين احساسات را منعکس مي کنند؛ بنابراين هدف پژوهش بررسي تأثير حمايت سازماني درک شده بر رضايت شغلي معلمان شهرستان لردگان بود.
The results showed that perceived organizational support affects the job satisfaction of teachers in Lordegan.
Keywords Perceived organizational support, job satisfaction, Lordegan teachers 1.