Abstract:
مجازات در دوره ایران باستان به شدت توسط حاکمان مورد توجه بوده است. منشاء قوانین و مجازات در این دوران معمولا دستورات شاهان بوده و این اعتقاد وجود داشته که فرمان شاه، الهامی از جانب خدا یا خدایان است. در برخی از دورههای باستان، روحانیان وضع کننده قوانین و گهگاه مجریان آنها نیز بودهاند. مهمترین دینی که در این دوران رایج و قوانینش مورد اجرا در مدت طولانی بوده، دین زرتشت بوده است که شواهد نشان میدهد دستخوش تغییر و تحریف فراوان نیز بوده است. بسیاری از قوانین دوران باستان، ناعادلانه و خشونت بار بودهاند. در مقابل احکام جزایی اسلام، بر اساس آیات قرآن و سنّت رسول گرامی (ص) میباشند. هرچند بسیاری از احکام به خاطر نبود آیات صریح در قرآن و کمی روایات متواتر و صحیح، فقها را بر آن داشته تا در این احکام بر اساس اجتهاد دینی حکم نمایند. برخی از موضوعات نیز به خاطر اینکه در زمان پیامبر (ص) و ائمه علیهم السلام مورد ابتلا نبوده، فقها بر اساس اصول و برداشتهای اجتهادی در این زمینهها حکم صادر نمودهاند.
Machine summary:
در اين مقاله سعي ميشود که انواع ، ميزان و نحوه مجازات در دوره هاي هخامنشي، از دوران ايران باستان ، بررسي شده و سپس احکام جزايي اسلام بر اساس آيات قرآن و فقه اسلامي ارائه شود.
اما اماميه گفته اند که اگر سارق قبل از اثبات سرقت نزد حاکم توبه نمايد حد از وي ساقط ميگردد اما چنانچه بعد از اثبات سرقت از طريق شهادت دو نفر عليه او، توبه نمايد بايد حد را بر وي جاري نمود و در صورتي که اثبات جرمش به وسيله اقرار خود او بوده باشد، به قولي حاکم حد را جاري ميسازد و به قولي ديگر حاکم در اجراي حد يا عفو وي مخير است .
در تفسير(فان تابا و اصلحا فاعرضوا عنهما) گفته شده که منظور اين است که در صورت توبه زاني قبل از ارجاع وي به دادگاه و ثبوت حکم نزد شارع حد بر وي جاري نميشود و اگر خود، نزد حاکم رود و اقرار نمايد، قاضي ميتواند وي را ببخشد يا بر او حد جاري نمايد؛ اما اگر جرم او بر اساس شهادت شهود ثابت گردد، اجراي حد بر او لازم ٢٠.
تقرير بحث الگلپايگاني، لمقدس ، بي تا، تقريرات الحدود و التعزيرات ، ج ١، ص ٧ صورت جهل به تحريم ، چه جهل به حکم و چه جهل به موضوع ، به خاطر وجود شبهه ، حد ساقط ميشود؛ و همچنين است اگر بينه اقامه شود که اين زن را همسرش طلاق داده است و ديگري وي را به عقد خود درآورده و با وي مباشرت نموده است ، سپس بر وي روشن گردد که زن مطلقه نبوده يا هنوز از عده خارج نشده ، حدي بر او نيست .