Abstract:
پژوهش حاضر با عنوان تاثیر استراتژی بازاریابی دیجیتال در پیاه سازی تعهد مشتری به بانک مسکن استان همدان انجام شد. پژوهش حاضر جزء تحقیقات توصیفی و از لحاظ روش جمعآوری دادهها، تحقیق پیمایشی است؛ بنابراین، این تحقیق توصیفی-پیمایشی میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مشتریان بانک مسکن استان همدان در سال 1400 میباشند که به دلیل عدم دسترسی به تمامی مشتریان، جامعه آماری نامحدود در نظر گرفته شد. در این پژوهش نمونه آماری توسط جدول کرجسی و مورگان به روش تصادفی نسبی به نسبت شعب بانک مسکن استان همدان به تعداد 384 نفر انتخاب شد. در این پژوهش برای جمعآوری اطلاعات از دو روش کتابخانهای و پرسشنامهای به صورت میدانی استفاده شد. در روش پرسشنامه، پژوهشگر پرسشنامههای استراتژی بازاریابی دیجیتال 16 سوالی بوساکورن و دیتر (2005) و پیاده سازی تعهد مشتریان پرسشنامه 18 سوالی لی و کانینگهام (2001) را به صورت میدانی در بین مشتریان بانک مسکن استان همدان توزیع نمود و بعد از توضیح اهداف پژوهش به آزمودنیها به جهت دقت در تکمیل پرسشنامهها، پرسشنامهها را برای تجزیه و تحلیل آماری جمعآوری کرد. نتایج پژوهش نشان داد که متغیرهای استراتژی مدرن بودن و استراتژی ایمن بودن میتوانند میزان پیادهسازی تعهد مشتریان را پیش بینی نمایند. در حالی که سایر ابعاد قادر به پیشگویی پیادهسازی تعهد مشتریان نیستند. از طرفی با توجه به ضریب بتا در متغیر استراتژی مدرن بودن، میتوان گفت که استراتژی مدرن بودن بیشترین تاثیر را بر پیادهسازی تعهد مشتریان در بانک مسکن استان همدان دارد.
The present study was conducted as the effect of digital marketing strategy on the implementation of customer commitment to the housing bank of Hamadan province. The present study is a descriptive research and in terms of data collection method, survey research. Therefore, this research is descriptive-survey. The statistical population of this study includes all customers of the Housing Bank of Hamadan province in 1400, which was considered unlimited statistical population due to lack of access to all customers. In this study, a statistical sample was selected by Krejcie and Morgan table in a relatively random method in relation to the branches of the Housing Bank of Hamadan province to 384 people. In this study, two methods of library and questionnaire were used to collect information. In the questionnaire method, the researcher distributed 16-item digital marketing strategy questionnaires of Bosacorn and Dieter (2005) and implementation of customer commitment. Subjects were collected for statistical analysis in order to accurately complete the questionnaires. The results showed that the variables of modernity strategy and security strategy can predict the implementation of customer commitment. While other dimensions are not able to predict the implementation of customer commitment. On the other hand, considering the beta coefficient in the strategy of being a modern strategy, it can be said that the strategy of being modern has the greatest impact on the implementation of customer commitment in the Housing Bank of Hamadan province.
Machine summary:
در روش پرسشنامه ، پژوهشگر پرسشنامه هاي استراتژي بازاريابي ديجيتال ١٦ سوالي بوساکورن و ديتر (٢٠٠٥) و پياده سازي تعهد مشتريان پرسشنامه ١٨ سؤالي لي و کانينگهام (٢٠٠١) را به صورت ميداني در بين مشتريان بانک مسکن استان همدان توزيع نمود و بعد از توضيح اهداف پژوهش به آزمودنيها به جهت دقت در تکميل پرسشنامه ها، پرسشنامه ها را براي تجزيه و تحليل آماري جمع آوري کرد.
در اين خصوص مطالعات قابل توجهي صورت گرفته است که اغلب آن ها درکشورهاي صنعتي و توسعه يافته بوده و براي کشورهاي توسعه نيافته و يا در حال توسعه مطالعات پراکنده اي صورت گرفته است ؛ بنابراين با توجه به اندک بودن اين نوع تحقيقات در ايران ، ضرورت و انگيزه اوليه براي انجام يک مطالعه منسجم در اين خصوص ايجاد ميگردد، علاوه بر اين تغييرات تدريجي که در صنعت بانکداري کشور به وجود آمده است ، سبب شده است انتظارات مشتريان در تمام زمينه هاي مربوط به خدمات مشتري افزايش مکرر داشته باشد که بانک مسکن نيز به عنوان يکي از بانک هاي مهم در اين زمينه در قياس با رقباي خود تلاش دارد افزايش ظرفيت جذب ، حفظ و وفاداري مشتري را در دستور کار خود داشته باشد تا بدين وسيله با بکارگيري استراتژيهاي مناسب من جمله استراتژي بازاريابي ديجيتال موجبات وفاداري مشتريان را فراهم نمايد؛ بنابراين بر آن شده ايم تا در اين پژوهش به بررسي تاثير تعيين استراتژي بازاريابي ديجيتال در پياده سازي تعهد مشتريان در بانک مسکن بپردازيم .