Abstract:
تا چندی پیش هدف اصلی هر شرکت را حداکثرسازی سود سهامداران میدانستند چرا که تنها خود را در مقابل سهامداران خویش مسیول میدانستند ولی در قرن جدید کمکم مشکلات این دیدگاه برای سایر ذینفعان و بهخصوص جامعهای که شرکت در آن مشغول به فعالیت است عیان شد و شرکتها به سمتی رفتند که با قبول کردن مسیولیتهای اجتماعی، دیگر تنها در مقابل سهامدارن خود مسیول نمیبینند بلکه خود را در مقابل جامعهای که در آن فعالیت تجاری داشته و کسب منفعت میکنند نیز مسیول میدانند. بنابراین در تلاشند تا کنار تلاش برای افزایش سودآوری خود، هزینههایی را که به جامعه و محیط زیست نیز وارد میکنند کم شود. البته این طبیعی است که هیچگاه شرکتها به دنبال مسایل مربوط به هزینههای اجتماعی و جبران خسارتهای وارد شده به محیط زیست نباشند مگر اینکه الزامات قانونی آنها را مجبور به اجرای مقرارت و دستورالعملهای مربوطه کند. در این مقاله مروری داریم بر تاریخچهی حسابداری مسیولیت اجتماعی و توصیف مفهوم آن به عنوان بخشی از دانش حسابداری و به اهداف و ثمرهی اجرای حسابداری مسیولیتهای اجتماعی نیز خواهیم پرداخت.
Until recently, the main goal of every company was to maximize the profits of the shareholders, because they considered themselves responsible to their shareholders, but in the new century, the problems of this point of view were gradually revealed to other stakeholders, especially the society in which the company operates, and the companies They went in a direction where by accepting social responsibilities, they are no longer only responsible to their shareholders, but they also consider themselves responsible to the society in which they do business and gain benefits. Therefore, they are trying to reduce the costs they bring to the society and the environment in addition to trying to increase their profitability. Of course, it is natural that companies never look for issues related to social costs and compensation for environmental damage unless legal requirements force them to implement relevant regulations and guidelines. In this article, we have an overview of the history of social responsibility accounting and describe its concept as a part of accounting knowledge, and we will also discuss the goals and fruits of social responsibility accounting implementation.
Machine summary:
کاربرد سيستم هاي حسابداري در حوزه مسئوليت هاي اجتماعي و تأثير آن 1 محمدجواد صديقيان 2 سيدحسين حسينيفلاح 3 عليرضا هاديزاده 4 سيدرضا امام باغ بيدي تاريخ دريافت : ١٤٠١/٠٣/٢١ تاريخ چاپ : ١٤٠١/٠٥/١٨ چکيده تا چندي پيش هدف اصلي هر شرکت را حداکثرسازي سود سهامداران ميدانستند چرا که تنها خود را در مقابل سهامداران خويش مسئول ميدانستند ولي در قرن جديد کم کم مشکلات اين ديدگاه براي ساير ذينفعان و به خصوص جامعه اي که شرکت در آن مشغول به فعاليت است عيان شد و شرکت ها به سمتي رفتند که با قبول کردن مسئوليت هاي اجتماعي، ديگر تنها در مقابل سهامدارن خود مسئول نميبينند بلکه خود را در مقابل جامعه اي که در آن فعاليت تجاري داشته و کسب منفعت ميکنند نيز مسئول ميدانند.
(احمديآستانه و عسکري، ١٣٩٣) تقريباً از سال ١٩٩٠ تاکنون ، مفهوم مسئوليت اجتماعي شرکتي به طور بين المللي پذيرفته شده است و در تمام نهادهاي جامعه از شرکت ها و دولت ها گرفته تا سازمان هاي غيردولتي و مصرف کنندگان ترويج پيدا کرده است ؛ به طوري که امروزه حدود ٩٠ درصد مديران سازمان ها گزارش کرده اند که سازمان متبوعشان ، مسئوليت اجتماعي سازماني را به عنوان بخشي از اصول اساسي تجاري خود قلمداد ميکنند و ٧٠ درصد نيز اعلام کردند که مرکز يا بنيادي مستقل براي بهبود موضوع و مسائل اجتماعي تاسيس کرده اند.
چک ليست مسئوليت اجتماعي (به تصویر صفحه مراجعه شود) اهداف حسابداري اجتماعي ارزيابي تاثير اجتماعي فعاليت هاي واحد تجاري جامعه و کمک به توانمندسازي بنگاه ها و ايجاد رشد و توسعه ي پايدار در سه بعد مالي، اقتصادي و محيط زيست .