Abstract:
نوجوانان از جمله اقشاری هستند که در معرض مشکلات روانشناختی و هیجانی عدیده ای قرار دارند و استرس منفی و ناگویی خلقی از جمله مشکلات این گروه از افراد به شمار می رود. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش شفقت ورزی مبتنی بر ذهن آگاهی بر ناگویی خلقی و استرس ادراک شده دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم انجام شد. روش تحقیق نیمه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل 50 نفر از دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر بجنورد در سال 1400 بودند که به طور تصادفی در گروههای آزمایش (25) نفر و گروه کنترل (25) نفر قرار گرفتند. داده های مورد نیاز پژوهش با استفاده از پرسشنامه های ناگویی خلقی"تورنتو"(2007) و مقیاس استرس ادراک شده ادراک شده کوهن و همکاران (1983) جمع آوری و داده های حاصل، از طریق آزمون تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها نشان داد که آموزش شفقت ورزی مبتنی بر ذهن آگاهی در کاهش استرس ادراک شده منفی و ناگویی خلقی و افزایش ادراک مثبت از استرس در دانش آموزان دختر مقطع متوسطه بجنورد تاثیر معناداری داشته است
Machine summary:
اثربخشي آموزش شفقت ورزي مبتني بر ذهن آگاهي بر ناگويي خلقي و استرس ادراک شده دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم 1 مرجان کلاتيان کارشناسي ارشد روانشناسي عمومي ، دانشگاه يزد چکيده نوجوانان از جمله اقشاري هستند که در معرض مشکلات روانشناختي و هيجاني عديده اي قرار دارند و استرس منفي و ناگويي خلقي از جمله مشکلات اين گروه از افراد به شمار ميرود.
اين پژوهش با هدف بررسي اثربخشي آموزش شفقت ورزي مبتني بر ذهن آگاهي بر ناگويي خلقي و استرس ادراک شده دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم انجام شد.
يافته ها نشان داد که آموزش شفقت ورزي مبتني بر ذهن آگاهي در کاهش استرس ادراک شده منفي و ناگويي خلقي و افزايش ادراک مثبت از استرس در دانش آموزان دختر مقطع متوسطه بجنورد تأثير معناداري داشته است (٠٠٥>p).
ناگويي خلقي يا آلکسي تايميا سازه اي است چند وجهي متشکل از دشواري در شناسايي احساسات ، دشواري در توصيف احساسات براي ديگران و جهت گيري فکري بيروني 2 perceived stress 3 alexithymia 4 Lee 5 cognitive processing 6 emotional self-regulation (٢٠١٩ ,Kinnaird et al).
در اين ميان يکي از رويکردهاي درماني جديد که در سال هاي اخير توجهات متعددي را در سراسر جهان به خود جلب کرده است ، اما اثربخشي آن در کاهش ناگويي خلقي و نيز استرس ادراک شده خصوصا در جمعيت نوجوان مورد بررسي قرار نگرفته است ، درمان شفقت ورزي مبتني بر ذهن آگاهي ٧ است .
بحث و نتيجه گيري همانطور که نتايج نشان داد درمان شفقت ورزي مبتني بر ذهن آگاهي بر کاهش استرس ادراک شده و ناگويي خلقي و همچنين ادراک مثبت از استرس موثر مي باشد.