Abstract:
زمینه و هدف: در فصل جدید زندگی جمهوری اسلامی ایران، نقش کارگزاران در کارآمدی دین و تعالی نظام اسلامی منحصر بفرد است. در همین راستا این مقاله تلاش نمود با احصای مؤلفه های شایستگی کارگزاران تراز دولت اسلامی ایران و نیز جوانان تراز گام دوم انقلاب در جهت زمینه سازی تحقق دولت اسلامی و روی کارآمدن دولت جوان و حزب اللهی گام بردارد. روش: در فرآیند پژوهش، برای شناسایی مؤلفه های شایستگی کارگزاران تراز دولت اسلامی با بهره گیری از نظریه داده بنیاد متنی کلیه بیانات آیت الله خامنه ای در جمع کارگزاران فیش برداری و داده ها با کدگذاری های باز، محوری و انتخابی تحلیل گردید و با بهره گیری از روش تحلیل مضمون مفاد بیانیه گام دوم انقلاب، شایستگی های جوانان تراز گام دوم انقلاب شناخته شد. یافته ها: مبتنی بر رویکرد راهبردمحور و ارزش محور در تعیین شایستگی ها، تعداد 22 مقوله اصلی برای شایستگی های کارگزاران شناسایی و در سه دسته تحوّل گرا، تعالی بخش و تمدّن ساز نیز سطح بندی و تعداد 72 مضمون پایه برای جوانان تراز گام دوم انقلاب احصاء گردید. نتیجه گیری و پیشنهادها: نظام جمهوری اسلامی ایران می تواند هم راستا با شایستگی های کارگزاران تراز دولت اسلامی ایران با بهره گیری از راهبرد شناسایی و هدایت نیروهای جوان مستعد (نجم) ذیل سیاست انسجام نسلی، در افق تمدّنی انقلاب اسلامی کارآمدتر باشد و با هم افزایی نجم در قالب «بسیج سفیران تحوّل گرا، تعالی بخش و تمدّن ساز»، گام های استوارتری در جهت تمدّن سازی بردارد.
Machine summary:
در همین راستا به منظور نظام مند نمودن و ارتقاء کیفیت انتخاب و انتصاب کارگزاران، این پژوهش در راستای افق حرکتی انقلب اسلامی و جهت گیری خط سیر نظام اسلامی در تحقق تمدن نوین اسلامی و به منظور مشارکت در تولید محتوای علمی حوزه علوم انسانی اسلامی و با قصد شناسایی مؤلفه های شایستگی کارگزاران تراز دولت اسل می در ایران با رویکرد تمدن نوین اسل می و جوانان تراز گام دوم انقل ب ِ در اندیشه و گفتمان آیت ال خامنه ای و نیز پاسخ به چیستی مؤلفه های شایستگی یادشده انجام گرفته است.
پژوهش گران از حیث حساسیت نظری و رعایت اصول حرفه ای در پژوهش کیفی، به منظور شناسایی مؤلفه های شایستگی کارگزاران تراز دولت اسلامی ایران با روش تمام خوانی متن به فیش برداری از بیانات یادشده پرداخته اند و از طریق کدگذاری های سه گانه ی باز، محوری و انتخابی در رهیافت نظام مند نظریه داده بنیاد و با بهره گیری از الگوی استراوس و کربین، مؤلفه های یادشده را شناسایی و طراحی نموده اند؛ همچنین به منظور شناسایی مؤلفه های شایستگی جوانان تراز گام دوم انقلب اسلامی با روش تحلیل مضمون به تحلیل مفاد بیانیه گام دوم پرداخته اند و در بخش پایانی مقاله نیز ضمن پرداختن به اعتباریابی و بررسی معیار کیفیت پژوهش و نیز محدودیت های پژوهش، 1 - Sethumadhavan پیشنهادهایی بر مبنای یافتههای پژوهش و پیشنهادهایی برای پژوهش های آینده با رویکردی نوآروانه و اجتهادی ارائه شده است.
Allena, Stuart, Williamsb, Peter, Allenc, Danielle (2018), "Human resource professionals' competencies for pluralistic workplaces", The International Journal of Management Education, pp: 309–320.