Abstract:
این پژوهش به منظور طراحی و اعتبار سنجی برنامه درسی پژوهشگری دبیران دوره دوم متوسطه بر اساس الگوی اکر در سال 1399- 1398 انجام گرفته است. این تحقیق از لحاظ روش، از نوع تحقیقات ترکیبی (کمی- کیفی) و از لحاظ هدف جزء تحقیقات کاربردی می باشد. در رویکرد کیفی از روش سنتز پژوهی و برای اعتبارسنجی آن از روش توصیفی از نوع پیمایشی، با استفاده از روش نسبت روایی محتوایی لاوشه و آزمون یو.من.ویتنی استفاده گردید. نمونه آماری شامل 20 نفر از دبیران پژوهشگر برتر دوره دوم متوسطه استان آذربایجان غربی و 10 نفر از نخبگان و صاحبنظران برنامه درسی که حداقل دارای دو تالیف کتاب و 5 مقاله علمی پژوهشی هستند که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند تا حد اشباع داده ها انتخاب شدند. در این تحقیق، ابتدا با در نظر گرفتن الگوی اکر، عناصر برنامه درسی پژوهشگری مشخص و سپس برای پاسخ به سوالات تحقیق، ابتدا بر اساس مصاحبه نیمه ساختار یافته، دیدگاههای دبیران پژوهشگر نمونه و نخبگان و صاحبنظران برنامه درسی استخراج و سپس از طریق کدگذاری پاسخهای مصاحبه شوندگان کدبندی و مقولات نهایی مشخص و بر اساس آن الگوی نهایی تدوین شد. سپس الگوی به دست آمده توسط دو گروه دبیران پژوهشگر و نخبگان برنامه درسی مورد اعتبارسنجی قرار گرفت که هر دو گروه، اعتبار الگوی به دست آمده را تایید نمودند.
Machine summary:
معلمان به ميزان بالايي به آموزش و راهنمايي در زمينه پژوهش نياز دارند و نياز است که در اين زمينه بستر سازي شود (٢٠١٢,Meerah) ، برگزاري دوره ي آموزشي پژوهشگري باعث بهبود کيفيت طراحي آموزشي، به کارگيري روشهاي نوين تدريس ، به کارگيري وسايل آموزشي در فرآيند ياددهي يادگيري، به کارگيري روش هاي مناسب ارزشيابي، حل مسائل آموزشي و تربيتي توسط دبيران مي شود (٢٠١٧,Hadighi)، دلايل روي آوردن معلمان به پژوهشگري باعث رضايت روحي پس از تدريس موفق ، آموختن روش هاي پژوهش در آموزش به ويژه تاکيد بر فناوري اطلاعات و ارتباطات و افزايش رشد 1-Research Knowledge 2-Teaching حرفه اي آنها مي شود (٢٠٠٩,Wacher)،) با انجام کار پژوهشي، بچه ها در عملکرد کلاسي و تجربيات خود متعهد هستند و در يادگيري پيشرفت حاصل مي شود، آموزشياراني که به عنوان معلم هستند و بچه ها به عنوان دانش آموز، در عملکرد خود در حال پيشرفت هستند و توسعه حرفه اي حاصل مي شود (٢٠٠٩,Borgia Schuler) ، پژوهشگري معلمان باعث نزديک کردن فاصله نظر و عمل ، گسترش مشارکت و تبادل اطلاعات و تجارب ، دوري از عوام زدگي و پاسخگويي علمي به چالشها، توليد دانش بومي و کاربردي، رشد خودباوري و احساس خودارزشمندي و بهبود کيفيت تدريس مي شود (٢٠١٩,Fayaz)، با پژوهش مي توان فاصله نظر و عمل را در امر آموزش و تدريس بيشتر به صورت عملي در کلاس اجرا کرد، که اين امر خود باعث افزايش سطح کيفيت آموزشي مي شود (٢٠١٦,Erfani) مهارت هاي انجام پژوهش توسط معلمان به صورت : مهارت طراحي و انجام کلي فرايند پژوهش ، مهارت ارزشيابي پيشينه ي پژوهش و تجزيه و تحليل نقادانه آن و تلفيق پژوهش هاي قبلي، نوشتن گزارش علمي از پژوهش ، ارائه ي شفاهي پژوهش و مهارت کارگروهي مي باشد(٢٠١٢,Julien) ، تجارب زيسته معلمان ، عبارتند از زمينه سازي خلق روش هاي تدريس نو، تجربه گرداني و تبادل اطلاعات بين معلمان ، تغيير و بهبود تدريس معلمان ، ايجاد و پرورش توان پژوهشگري در معلمان ، توسعه ي حرفه اي معلمان ، رشد اخلاقي معلمان ، موفقيت و بهبود يادگيري دانش آموزان (٢٠٢٠,Golamkani)، موانع اجرايي پژوهشگري دبيران شامل : ضعف اطلاعاتي و عدم آگاهي معلمان از فرايند پژوهش و کمبود امکانات و منابع علمي – پژوهشي ، عدم داشتن انگيزه کافي و پايين بودن روحيه پژوهشي معلمان ، عدم حمايت مالي شايسته از طرف مسئولين و محدوديت هاي مالي ، کمبود وقت براي انجام پژوهش و نگرش و عمل مديران ، پايين بودن روحيه ي فعاليت هاي گروهي و تيمي براي انجام پروژه هاي تحقيقاتي، مي باشد (٢٠١٢,Enayati) و آموزش بايد در يک استان يا شهرستان و يک مدرسه باشد و دوره ها به صورت عملي برگزار شود و محور آموزش ، توسط معلمان تعيين گردد ( ٢٠١٧,Aysegul, Bilge).