Abstract:
فرش دستباف، علاوه بر بعد اشتغال، صادرات و ارز آوری و منافع اقتصادی؛ نماد و تبلور فرهنگ غنی این سرزمین از دیرباز بوده و شهرت جهانی دارد. کم توجهی به اصول و مبانی بازاریابی، مزیت رقابتی فرش دستبافت را در داخل و بهویژه در سطح جهانی با تهدیدهای جدی مواجه کرده است. در دنیای رقابتی امروز، مشتریان محور اصلی هر کسب-وکاری هستند و شناخت سلایق، عادتهای خرید و فرهنگ مصرفی، نقش حیاتی در سیستم برندینگ و بازارشناسی فرش دستباف ایفا میکند. بنابرین، تحلیل و بسط دانش در این رابطه به توفیق برند محصول در بازار هدف کمک مینماید. بر این اساس هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی وضعیت بازاریابی و برند فرش دستباف میباشد. روش پژوهش در این مطالعه توصیفی بوده و گردآوری دادهها ازطریق مصاحبه ساختاریافته و پرسشنامه انجام شده است. برای این منظور فعالان و تولیدکنندگان فرش دستباف با استفاده از روش نمونهگیری غیراحتمالی و با مراجعه مستقیم به آنها در استانهای کردستان و کرمانشاه بررسی شدهاند. نتایج نشان داد که در حال حاضر اقبال چندانی به برندسازی در فرش دستباف از سوی صاحبان واحدهای تولیدی انجام نشده است. بنابراین، لازم است الگوی مشخصی برای بهبود نظام بازاریابی و برندینگ این محصول با ارزش تدوین شود.
handmade carpet in addition to dimensions of occupation, export, and economic interests, has long been a symbol of the rich culture of this land and has special celebrity worldwide. neglecting the principles of marketing and business, the competitive advantage of handmade carpets has faced serious risks, in particular at the global level. today's competitive world, customers are at the heart of every business, recognition of desires, shopping habits and consumer culture perform a vital role in the branding and marketing of handmade carpets. therefore, analysis and expansion of knowledge in this regard helps the success of the product brand in the target markets. accordingly, the main purpose of this study is to investigate the marketing situation and brand of handmade carpets. the research method in this study is descriptive and data collection was gathered through structured interviews and questionnaires. for this purpose, activists and producers of handmade carpets have been studied using non-probabilistic sampling method and by referring to them directly in kurdistan and kermanshah provinces. the results showed that at present, there is not much luck in branding handmade carpets by the owners of production units. therefore, it is necessary to develop a specific model to improve the marketing and branding of this valuable product.