Abstract:
هدف: تعیین وضعیت استفاده و ارزیابی کاربران از تالار رقومی کتابخانه ملی و میزان رضایت آنها از خدمات ارائهشده با این فرض که قوانین و سیاستگذاریهای جاری بر رضایتمندی کاربران تأثیرگذار خواهد بود. روش/ رویکرد پژوهش:در این پیمایش از طریق پرسشنامه پژوهشگرساختهای که برمبنای مدل لایبکوال تدوین شده بود، نظرات 300 نفر از کاربران اینترنت در تالار رقومی کتابخانه ملی ایران گردآوری شد. یافتهها: بیش از 70% کاربران، پایین بودن سرعت جستجو را از معضلات اصلی دانستهاند و پس از آن، تعداد تجهیزات، سرعت اتصال به شبکه، و مشکل مربوط به انتقال اطلاعات را مطرح کردهاند. 64% کاربران مهارت کتابداران را در راهنمایی کاربران، متوسط به پایین ارزیابی کردهاند. نتیجهگیری: در مجموع، خدمات تالار رقومی به کاربران در حد متوسط ارزیابی شده است.قوانین جاری و سیاستگذاریهای کتابخانه رابطه معناداری با رضایتمندی کاربران ایجاد میکند.
this study analyzes the users' usage style and satisfaction with the internet site service at the national library of Islamic republic of Iran based on Libqual.Method: this study is a survey research of descriptive type and the tool to collect data is questionnaire. Libqual questionnaire (final edition) includes 3 components of service effect, information control and library as the place so that in each one of the Libqual questions, the users have evaluated the library service at 3 levels (the minimum expectation, the maximum expectation and the reception level).The study statistical sample size is 300 individuals of the Iran national library internet site. Also SPSS software has been used to Conclusion: there is no meaningful relationship between the educational degree and any of the criteria related to satisfaction with the library .In other words, there is no statistical difference between women & men in the satisfaction level with the library. The findings represented that the present rules of the Library are so effective in the satisfaction of the users. Some restricting internet policies such as time, speed and downloading limitations are important for the users to use internet, so there is meaningful relations among these elements.