Abstract:
The spread of religious doubts in the public arena via information technology has caused religious faith to be changed and questioned in the turmoil of these doubts. This has provided the ground for acceptance of non-religious sects even in the form of religion. Explaining the logical approach according to Islamic affairs is one of the topics that has been less explored. Authors confront the doubts with their own taste in order to pay their debt to Islam and defend the sanctity of Islam and the divine religion. It’s necessary and serious matter to identify doubt and distinguish it from the problem (issue). We require coherent planning to purposefully confront religious doubts, for we are in an age when the most advanced means of mass communication have made its dissemination quick and easy. Identifying doubts from the problem and examining the methodology of dealing with them is what this article seeks to explain, regarding to the Qur'anic verses and hadiths. Accordingly, a comprehensive method for dealing with doubts can be achieved over time and religious doubts may be answered. The method of this article is descriptive-analytical.
انتشار شبهات دینی در عرصه عمومی با استفاده از فناوری
اطلاعات باعث شده تا ایمان دینی در تلاطم این شبهات،
دستخوش شک و تردید گشته و زمینه برای پذیرش
فرقه های غیردینی حتی در لباس دین فراهم گردد.
تبیین روش برخورد منطقی و متناسب با شيون اسلامی، از
موضوعاتی است که کمتر مورد کاوش قرار گرفته و
هرکدام از اهل قلم با سلیقه خود به مقابله با شبهات
می رود تا دین خود را به اسلام ادا نموده و از حریم اسلام
و دین الهی دفاع نماید. مبحث شناسایی شبهه و تشخیص
ان از مساله، امری ضروری و خطیر است. شبهات دینی
در عصری که پیشرفته ترین وسایل ارتباط جمعی، انتشار
ان را سریع و اسان نموده، نیازمند برنامه ریزی منسجم،
جهت مقابله هدفمند با این شبهات است. شناسایی شبهه
از مساله و بررسی روش شناسی مواجهه با شبهات، از
اموری است که این نوشتار با توجه به ایات قران و
روایات درصدد تبیین ان است تا در ضمن ان به مرور
بتوان به روش جامعی برای مقابله با شبهات دست یافت و
دامان دین را از زنگار شبهات پاک نمود. روش این مقاله
توصیفی تحلیلی است.