Abstract:
در جهان امروز روند رو بهرشدی از اولویت اموال مادی و کالاهای اقتصادی در سطح فردی در تمامی جوامع مدرن مشاهده میشود. بهگونهای که افراد، خود و دیگران را بر اساس اموال و داراییها که بهمثابه نمادی اساسی برای ویژگیهای شخصی، تعلقات و علایق عمل میکند، تعریف میکنند. بر همین مبنا، هدف مطالعه حاضر بررسی ترجیحات مادی خانوادههای یزدی و عوامل مرتبط با آن است. روش مورد استفاده، تکنیک پیمایش است. جامعه آماری، مردان سرپرست خانوار شهر یزد و فرایند انتخاب نمونه، نمونهگیری طبقهای با تعداد 384 نمونه بود. دادههای تحقیق نشان داد که میانگین ترجیحات مادی یزدیها بیش از حد متوسط است و بیشترین اولویت نزد آنان در خرید زمین و ملک، پسانداز پول، تأکید بر مادیات، موفقیت مادی مشاهده شده است. بین متغیرهای سن، تحصیلات، امنیت مالی، منزلت اجتماعی، پذیرش اجتماعی، ازخودبیگانگی با متغیر وابسته تحقیق ترجیحات رابطه معنادار وجود دارد. درمجموع، نتایج تحلیل رگرسیونی نیز نشان میدهد که پیشبین اولویتهای مادی شهروندان یزدی بر اساس ازخودبیگانگی با مقدار بتای 0/63، منزلت اجتماعی با بتای 0/24 و تحصیلات با بتای 0/08 و سن با بتای -0/11 معنیدار است.
In today's world, a growing trend is observed in the priority of material property and economic goods at the individual level in all modern societies. In such a way that individuals define themselves and others on the basis of property and assets, which acts as a basic symbol of personal qualities, affections, and interests. Based on this, the purpose of this study is to investigate the material preferences of Yazdi families and their related factors. The research method is descriptive –correlational. The data gathering tool was a questionnaire. The statistical population included male heads of households in Yazd and the sample selection process was cluster sampling with 384 samples. Research data showed that the mean of material preferences are too average. The highest priority is given in buying land and property, saving money, emphasizing on materiality, material success. There was a meaningful relationship between variables such as age, education, financial security, social status, social acceptance, alienation with dependent variable of material preferences. In sum, the results of regression analysis show that the pre-material priorities of Yazdi citizens was meaningful based on alienation with beta of 0.63, social status with beta of 0.24 and education with beta of 0.08 and age with beta of 11.0.
Machine summary:
در مقاله اي تحت عنوان ماديات جايگزين اخلاقيات ميشود، حاج حسيني بيان ميکند که در جامعه اي که متأسفانه نوع خودرو، ملک شخصي، ميزان درآمد در شکل گيري شخصيت کاذب اجتماعي افراد و احترام گذاريها نقش اساسي بازي ميکند، شاهد افزايش ترجيحات مادي در بين خانواده ها هستيم .
اما در حال حاضر به نظر ميرسد به ملغمه اي از صرفه جويي و تمايل به پس انداز پول و خريد زمين براي فرايندهاي آتي زندگي تبديل شده است و اين امر با توسعه و گسترش عناصر و مؤلفه هاي شهري مدرن در ابعاد گوناگون (بنا به ادعاي اکثريت شهروندان يزدي) روزبه روز تقويت شده به گونه اي که تهيه ساير الزامات و ترجيحات زندگي ازجمله تهيه لوازم ضروري زندگي، فراغت و تعاملات خانوادگي را تحت الشــعاع قرارداده اســت .
(فرهمند و ديگران ، ١٣٩٣) به همين دليل در پژوهش حاضر برآنيم که به پاسخ اين مهم بپردازيم که ترجيحات مادي ـ اقتصادي خانواده هاي يزدي به چه ميزان اســت و تا چه ميزان ساير ابعاد نيازها و ارزش ها را متأثر ميکند؟ کدامين مؤلفه هاي اجتماعي احتمالا آن را افزايش و کاهش ميبخشند؟ 1.
(کاســر و ديگران ، ٢٠٠٨: ١٥) به زعم او، تحقيقات دو مســير اصلي را در توســعه انگيزه ها و ارزش هاي مادي بيان ميکنند: اول تجاربي که رفع نيازهاي شخصي را ترغيب ميکند و باعث ميشود که فرد به سوي ماديگرايي گرايش داشته باشد به مثابه يک استراتژي است که قصد آن مقابله با تأثيرات مخرب احساس ناامني مالي است .
Psychology and Consumer Culture: the Struggle for a Good Life in a Materialistic World.
A Consumer Values Orientation for Materialism and its Measurement: Scale Development and Validation.