Abstract:
از جمله قصصِ حاوی برخی متشابهات در قرآن کریم، داستان نگهداری بنیامین توسط حضرت یوسف (ع) است که در آیات شصت و نهم تا هفتاد و نهم از سوره مبارکه یوسف (ع) ذکر شده است. تشابه موجود در این آیات که با ارجاع به محکمات رفع میشود عبارتاند از: ایراد تهمت سرقت از جانب یک پیامبر در ملأ عام به افراد ظاهراً بیاطلاع و توسل آن پیامبر به دروغ برای اجرای نقشه خویش. یافتههای پژوهش بر اساس تفاسیر فریقین و برخی دقتهای ظریف مفسران، نشان میدهد که حضرت یوسف (ع) در این مسئله، هیچ اتهامی را نسبت به برادرانش وارد نساخت، نسبت ناصحیحی نسبت به آنان نداد و هیچ دروغی از حضرتش صادر نشد. مراد از «إِنَّکمْ لَسارِقُونَ»(یوسف/70)، سرقت یوسف (ع) از پدر در دوران کودکی ایشان است که برادرانش انجام دادند؛ پس برادران یوسف (ع) سارق بودند و لازم بود آبرویشان در ملأ عام لکهدار شود. خداوند متعال نیز نقشهای را از طریق حضرت یوسف (ع) به اجرا درآورد تا تنبه لازم نسبت به برادران بهوجود آید. روش رسیدن به مطلوب در این متن، بررسی تطبیقی میان تفاسیر و استخراج مطالب موافق عصمت انبیا (ع) از آنهاست که از طریق تحلیل و توصیف حاصل شد.
Among the stories that contain some allegorical verses (Mutashabihat) in the Holy Quran is the story of Benjamin being confined by Prophet Yusuf (AS), which is mentioned in the 69th to 79th verses of Surah Yusuf. The ambiguities in these verses, which can be resolved by referring to the decisive verses (Muhkamat) are: the accusation of theft against apparently innocent people in public by a prophet and his resort to lie in order to implement his plan. The findings of the research, based on the interpretations of the Two Sects (Sunni and Shia) and some subtle precisions of the commentators, show that the prophet Yusuf (AS) did not make any accusations against his brothers in this case, did not slander them, and did not tell any lies in this regard. The meaning of "Innakum la’Sariqoun" [You indeed are thieves] (Yusuf/70) is their theft of Yusuf from his father during his childhood, which his brothers had really done; so the brothers of Yusuf were thieves and it was necessary to disgrace them in public. Almighty God also implemented a plan through Yusuf (AS) to bring about the necessary punishment for his brothers. The method to achieve the wanted result in this paper is a comparative study among different interpretations from which has been extracted the material that supports the infallibility of the Prophets, that was obtained through analysis and description.
Machine summary:
اين مقاله با استفاده از منابع تفسيري به ويژه تح يل ها و دقت هاي ظريف آيت الله جوادي آملي ، ســعي در پاســخ به اين ســؤالات دارد که آيا حضــرت يوســف (ع) برادرانش را دزد خوانـد؟ در صــورت مثبـت بودن پـاســخ ، آيا اين کـار از جـانـب معصـــوم، تهمـت محســـوب نمي شـود؟ آيا عصـمت وي را زير سـؤال نمي برد؟ در صـورت منفي بودن پاسـخ ، آيا ايشـان دروغ گفت ؟ قصـاص دزدي چه بوده که ب يامين به ازاي آن در مصـر نگه داشـته شـد؟ آيا نقشـه و کيد يوســف (ع ) بر اســاس وحي الهي بود؟ واکنش برادران وي نســبت به يافتن گمشــده در بار ب يامين چه بود؟ آيا يوسـف (ع ) سـابقه دزدي داشـت ؟ آيا ايشـان نسـبت شـرارت به برادرانش داد؟ پيشنيه موضوع تفسـير قرآن کريم به حکم آيه شـريفه (به تصویر صفحه رجوع شود) قدمتي به تاريخ نزول اين کتاب دارد؛ در نتيجه شـرح و تفسـير آياتي از سـوره يوسـف (ع ) که در اين متن بدان ها پرداخته شـده اسـت نيز توسـط مفسـران مختلف با مذاهب گوناگون تفسـيري، مورد بررسـي قرار گرفته اسـت؛ اما به طور خاص، برخي متون به سـيره مديريتي حضـرت يوسـف(ع) و دفاع از عصـمت ايشـان در مسئله نگهداري برادرشان پرداخته اند، از جمله : ١.